سامانه جامع ساخت و اجرای محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر استاندارد اسکرم، به عنوان قابلیتی جدید در عرصه آموزش الکترونیکی، ارائه شد.
نود آی سی تی -براساس تفاهمنامه همکاری که میان دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی و شرکت انگارهنگار منعقد شده است، این دبیرخانه با تامین زیرساخت سختافزاری و ارتباطی لازم و پرداختن به ضوابط و مقررات مربوطه از یک سو و بخش خصوصی با توسعه، پشتیبانی سامانه و ارائه خدمات بر بستر رایانش ابری (کلاود) برای جامعه هدف از سوی دیگر، سامانه ساخت و اجرای محتوای الکترونیکی مبتنی بر استاندارد اسکرم را ارایه کرد.بدین منظور پورتالی تخصصی تحت عنوان اسکرمسازان با نشانی scormmakers.scict.ir طراحی و راهاندازی شده که هدف آن فراهم کردن امکاناتی کارآمد و مقرون به صرفه در زمینه پاسخگویی به نیازمندیهای جامعه آموزشی جهت تطبیق با استاندارد جهانی اسکرم؛ چه از منظر ساخت محتوا و چه از نقطه نظر به اجرا در آوردن آن از طریق سیستمهای مدیریت آموزش الکترونیکی «LMS» است.فعالان در این حوزه قادر خواهند بود که بدون برنامهنویسی، محتواهای مربوطه را با استفاده از یک داشبورد تحت وب مدیریتی مستقیما از فرمت «پی.دی.اف» به فرمت مبتنی بر استاندارد اسکرم (در تطبیق کامل با اصلاحیههای سه و چهار نسخه اسکرم ٢٠٠۴) تبدیل و دستورالعملهای آموزشی مربوطه را در آنها بگنجانند و ضمن انجام این کار، ویژگیهای غیرمتنی (فرمت، جداول، تصاویر …) موجود در محتوا را به شکل اولیه حفظ کنند. همچنین با بهرهگیری از امکانات چندرسانهای (Multimedia) تعبیه شده، میتوان عکسها، فیلمها و فایلهای صوتی را در جاهای دلخواه به محتوای مربوطه افزود و پیششرطهای نمایش آن را تعریف کرد.علاوه بر موارد ذکر شده، قابلیت برگزاری امتحان در این سامانه در هر مرحله از روند آموزش در درون و بیرون درس، امکان تعریف جریان درسی و مجوز دسترسی به مرحله بعدی آموزش را فراهم میکند؛ مضافاً اینکه محتوای درج شده از قابلیت ویراستاری برخوردار است. در پی تعریف استاندارد اسکرم (Sharable Content Object Reference Model – “SCORM”) توسط یک از نهادهای وابسته به وزارت دفاع آمریکا بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ میلادی به عنوان «مدل مرجع محتواهای قابل به اشتراکگذاری»، مجموعهای تجاری در آن کشور نسخه اولیه موتور به اجرا درآورنده محتواهای تولید شده طبق استاندارد مذکور را در سال ۲۰۰۱ میلادی به بازار عرضه کرد.از آن زمان به بعد، نسخه کاملتری از این موتور (SCORM Engine) ارائه شده است؛ تا آنجا که در آخرین اصلاحیه آن که در سال ۲۰۰۹ میلادی راه به بازار گشوده (SCORM 2004, 4th Edition)، جوانب اثربخشی محتوا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.امروژه تقریباً تمامی مراکز آموزش الکترونیکی در جهان و همچنین دستاندرکاران در ایران، سعی میکنند تا حد امکان از این استاندارد تبعیت کنند و برای این منظور عموماً از نسخهای از موتور اسکرم که بر روی نرمافزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی خارجی تحت لیسانس نصب شده، استفاده میکنند. نکته قابل توجه این است که در کشور ما، نسخ قدیمی موتور اسکرم جهت تطبیق با این استاندارد مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارتی نسخی که فاقد قابلیتهای پیشرفته هستند و به دلیل مشکل تحریم، نسخ به روز موتور اسکرم به طرق قانونی به ایران داده نمیشود. در مواردی هم که دسترسی به چنین نسخی در کشور امکانپذیر شده، امکان استفاده از قابلیتهایی مهم همچون (Sequencing & Navigation) که مهمترین قابلیت اسکرم ۲۰۰۴ به شمار میآید، در آنها موجود نیست.صرفنظر از اینکه کدام ورژن موتور اسکرم در نهایت مورد استفاده قرار میگیرد، کاربری موتور اسکرم در جهان صرفاً در محدوده اجرای محتواهای از پیش استانداردسازی شده قابل تعریف است و نه تولید محتوا طبق استاندارد. این در حالی است که سامانهای که اکنون در کشور تولید شده، از هر دو نوع قابلیت برخوردار است. بدون نیاز به برنامهنویسی به صورت Zero Coding، محتوای مربوطه استانداردسازی شده و سپس بر روی LMS مورد نظر و یا به صورت مستقل از LMS به اجرا در میآید. به علاوه اینکه کلیه فعالیتهای یادگیرنده در خصوص درس مورد نظر ثبت میشود. حسب تحقیق به عمل آمده در این خصوص، این رویکرد در جهان منحصر به فرد تلقی میشود.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر