در تمامی دنیا براساس اصول تجاری برای اپراتورهای تاره وارد زمان حفاظت از بازار و سایر اپراتورها بر همین اساس برنامههای تجاری و سرمایهگذاریهای خود را انجام میدهند ، اما اینکه رایتل توانسته از نهادی دیگر خارج از وزارت ارتباطات مجوز افزایش دوره حفاظت بازار را کسب کند، ضمن اینکه برای اپراتورهای فعال فعلی مخاطراتی به همراه دارد، از نبود اقتدار لازم در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حکایت می کند.
این در حالی است که سازمان تنظیم مقررات در ظاهر مخالف این اتفاق است و می داند که افزایش دوره حفاظت از بازار نسل سوم تلفن همراه موجب عقب ماندگی در حوزه استفاده از فناوریهای روز میشود. به همین دلیل نباید به راحتی زیر بار این موضوع می رفت. اینها به معنی بی توجهی به مشکلات رایتل نیست، اما به نظر می رسد راهکارهای بهتری برای حمایت از اپراتور سوم وجود داشت که یکی از این راهکارها، ورود سایر اپراتورها با ۳۰ درصد از ظرفیت به بازار نسل سوم است.
اما اینکه کشور در استفاده از امکانات نسل سوم تلفن همراه ۱۵ ماه دیگر عقب بماند، زیانهای اقتصادی جبران ناپذیری به دنبال دارد.
اپراتورهای اول و دوم برای ارایه نسل سوم برنامه ریزی کرده اند و با توجه به تغییرات فراوان تکنولوژی، امکان هدر رفتن سرمایهگذاری در این حوزه وجود دارد.
به هر حال هنوز برای تصمیم گیری دیر نشده و رگولاتوری باید با ایفای نقش صحیح در این رابطه، مسوولان نهادهای بالادستی را به زیانهای ناشی از این تصمیم آگاه کند.
*معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران
منتشر شده در
1نظر
بابا مخابرات در همه کارها باید سریع باشد پس چی شد تاریخ مصاحبه آذر هم تموم شد ولی قول دادی بودید تا آبان قبول شدگان بیاند سر کار