در حال خواندن
رگولاتوری که قوانین خود را نقض می‌کند
0

۱۹ بهمن، رگولاتوری تصمیم جدیدی برای حفظ حریم شخصی مشترکان تلفن همراه در برابر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی گرفت و قرار بود اپراتورهای تلفن همراه از ۲۰ بهمن بدون اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پیامک‌هایی از این دست نکنند.
این در حالی است که کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که خود در این حوزه قوانین را مصوب می‌کند به جای اینکه پرچم‌دار اجرای مصوباتش باشد با نقض قانونی که خود مصوب کرده همچنان اقدام به ارسال پیامک‌های اطلاع رسانی بدون کسب اجازه از مشترکان می‌کند.
نود آی سی تی – مدیر کل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت و گو با ایسنا درباره ساماندهی پیامک‌های انبوه تبلیغاتی گفت: در این رابطه پس از جلسات متعدد به این جمع‌بندی رسیدیم که به تمامی مشترکان پیامکی ارسال شود که در آن پیامک از مشترک خواسته ‌شده که اگر به دریافت پیامک انبوه تمایل دارند پیامک خالی را به همان شماره‌ای که برایش پیامک نظرخواهی ارسال شده، ارسال کنند.
اپراتورها ملزم به نظرخواهی شدند
غلامرضا داداش‌زاده در خصوص آخرین اقدامات رگولاتوری در خصوص جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی گفت: در این رابطه پس از جلسات متعدد به این جمع‌بندی رسیدیم که به تمامی مشترکان پیامکی ارسال شود که در آن پیامک از مشترک خواسته ‌شده که اگر به دریافت پیامک انبوه تمایل دارند پیامک خالی را به همان شماره‌ای که برایش پیامک نظرخواهی ارسال شده، ارسال کنند.
وی افزود:‌ ارسال نشدن این پیامک توسط مشترک یعنی مشترک تمایلی به دریافت پیامک تبلیغاتی ندارد و پس از ۲۴ ساعت سیستم به‌طور خودکار و اتوماتیک‌وار براساس درخواست مشترکان عمل می‌کند.
وی ادامه داد: طی چند هفته گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در رابطه با این موضوع به اپراتورها تاکید و اعلام شد که اپراتورها به هیچ وجه حق ارسال پیامک‌های انبوه را بدون رضایت مشترک ندارند.
مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات با بیان این‌که هزینه ارسال این پیامک رایگان است عنوان کرد: البته روند این موضوع و اجرایی شدن آن کند است که باید تسریع شود.
او ادامه داد: البته یک مقدار نیز محتوای پیامک‌ها مورد سوال بود که ما اپراتورها را موظف کردیم برای محتوای پیامک‌های انبوه خود از بخش مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب مجوز کنند.
گفتنی است، چندی پیش کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویکرد رعایت حقوق مشترکان، تمامی اپراتورها را موظف کرد برای ارایه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع‌رسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارایه خدمات و پس از تایید این کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت کرده و پس از تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه خدمات را آغاز کنند.
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کرده و قبل از هرگونه اقدام، راهکارهای اجرایی این کار را با رگولاتوری هماهنگ و تاییدیه لازم را دریافت کنند.
براساس این مصوبه در هرگونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد می‌کند، باید تعرفه‌های آن از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود.
طبق این گزارش برای ارایه سرویس‌ها و خدمات جدید، اپراتورها باید پس از تایید کمیسیون و قبل از شروع ارایه خدمات، براساس تشخیص، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت و با تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارایه خدمات را شروع کنند.
به این ترتیب معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: با توجه به لزوم رعایت حریم خصوصی اشخاص و جلوگیری از مزاحمت های ناشی از ارسال پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی ضروری است که اپراتورهای تلفن همراه ضمن اطلاع رسانی مناسب درخصوص نوع خدمات، موافقت مشترک تلفن همراه را قبلا دریافت کرده و به منظور حصول اطمینان از این موافقت تاییدیه مجدد نیز دریافت کنند.
به گفته سبوحی، ارسال پیامک های تبلیغاتی با مضامین متفاوت برای اقشار مختلف جامعه نارضایتی‌های زیادی را ایجاد کرده است که سامان دهی این موضوع و رعایت حقوق مشترکان در این خصوص باید توسط اپراتورهای تلفن همراه مورد توجه قرار گیرد.
به این ترتیب تمامی اپراتورهای تلفن همراه مکلف شدند که فرآیندهای اجرایی خود را در رابطه با این اقدام با رگولاتوری هماهنگ کنند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر