در حال خواندن
رزومه‌های آنلاین، سدی مقابل سونامی‌ بیکاری
0

آمار بیکاری مانند بسیاری از آمارهای دیگر، غیررسمی ‌و مبهم است. لازم نیست آمار کل کشور یا یک شهر را داشته باشیم تا پی ببریم افراد جویای کار چه سهمی‌ از جامعه امروز ما دارند. کافی است به دور و بر خود نگاه کنیم؛ دوستان تازه فارغ‌التحصیل شده‌مان، آشناهایی که چند سالی است فارغ‌التحصیل شده‌اند – شما فکر کنید در هر مقطعی – و فامیل دور و نزدیکی که هنوز کاری پیدا نکرده‌اند. روزهای‌شان را یا در پی جستن کار سپری می‌کنند، یا به کارهای پاره وقت مشغول هستند. در نهایت کسانی هم که از جرگه بیکاران کنار گذاشته می‌شوند، اغلب افرادی هستند که به کاری غیر از آنچه تخصصش را در دانشگاه پیدا کرده‌اند، پرداخته‌اند. در جامعه جوان امروز که سالانه هزاران نفر از دانشگاه‌های سراسر کشور مدرک می‌گیرند تا وارد بازار کار شوند، اگر راه‌کاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی نیابیم، بیکاری، بحرانی می‌شود که در پی خود ناهنجاری‌های بسیاری را به ما تحمیل خواهد کرد.
افرادی هستند که در این شرایط از اینترنت به عنوان یک ابزار بهره گرفته‌اند تا به آنها که جویای کار هستند، کمک کنند. راه‌اندازی سایت‌های کاریابی، نمودی از این فعالیت است.

 
گزارش: شبنم کهن چی
روزی ۷۰ رزومه، آنلاین می‌شود
به نظر نمی‌رسد که جوانان جویای کار ذهنیت مثبتی از کمکی که اینترنت می‌تواند به آنها بکند داشته باشند. با این حال طراح سایت حامی‌ کار که یک سایت کاریابی آنلاین است به ما گفت روزانه بین ۷۰ رزومه و ۵۰ شغل جدید روی این سایت آپلود می‌شود. علی کلانتری گفت: بررسی فعالیت حامی‌ کار طی چند سال گذشته نشان می‌دهد در دو سال گذشته رشد مخاطبان سایت ما دو برابر شده است.
او اعلام کرد در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار رزومه روی حامی‌کار آپلود شده و با وجود اینکه ابزاری برای اندازه‌گیری دقیق موفقیت‌آمیز بودن آگهی‌های کار و جست وجوی کاریاب‌ها نداریم اما به صورت حدودی می‌توان گفت ۵۰ درصد تقاضای کار در این سایت با موفقیت به سرانجام رسیده است.
علی کلانتری ادامه داد: کارفرمایان برای در اختیار گرفتن نیروی کار در سمت‌های مهندسی و امور اداری بیش از هر شغل دیگری علاقه نشان داده‌اند. از سوی دیگر کارجوهایی که در زمینه برق، کامپیوتر،حسابداری و مکانیک تحصیل کرده‌اند بیشترین درخواست کار را در سایت ما مطرح کرده‌اند.
گفتنی است، یکی از امکانات این سایت وارد کردن آگهی‌های کاریابی از نسخه‌های آنلاین نشریات به صورت روزانه است.
طراح سایت حامی‌کار خبر داد نسخه سوم این سایت با امکانات ارتباطی جدید طی چند هفته آینده رونمایی خواهد شد. در نسخه جدید کاربران یک ایمیل اختصاصی در اختیار خواهند داشت و می‌توانند با یکدیگر از طریق مسنجر ارتباط برقرار کنند.
حامی‌کار که با مجوز رسمی‌وزارت کار و امور اجتماعی کار خود را از چهار سال پیش آغاز کرده است سال  گذشته توانست در جشنواره وب ایران عنوان برترین سایت اشتغال سال ۹۰ را از آن خود کند.کارفرمایان می‌توانند از طریق سایت یا دفتر شرکت، شغل خود را در این سایت معرفی کنند. کلانتری گفت: ما مشاغل کارفرمایان را تبلیغ نمی‌کنیم. فقط کنترل می‌کنیم که مشاغل وارد شده واقعی باشند. کارجویان هم رزومه خود را وارد می‌کنند و در صورتی که علاقه‌مند به شغلی باشند می‌توانند به اطلاعات کارفرمایان دست پیدا کنند. اما اطلاعات کارجویان تنها با موافقت خودشان در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد.
 
hamikar.com
 300 هزار رزومه انگلیسی  روی یک سایت
رشد سایت‌های کاریابی هر چند چشمگیر نبوده اما نمی‌توان تاثیر این سایت‌ها را بین جوانان جویای کار نادیده گرفت. سایت ایران تلنت یکی دیگر از این سایت‌هاست. این سرویس آنلاین برای افراد متخصص و مسلط به زبان انگلیسی طراحی شده است. به این معنا که اگر کاربر به زبان انگلیسی مسلط نباشد، هیچ استفاده‌ای از این سایت نمی‌تواند بکند. چراکه سایت به زبان انگلیسی اطلاعات ارایه می‌کند. شاید انگلیسی ارایه کردن اطلاعات در سایت کاریابی ایران تلنت به صورت طبیعی مخاطبان این سایت را محدود می‌کند اما محل خوبی برای گرد آمدن افراد جویای کاری است که به زبان انگلیسی کاملا مسلط هستند، به این ترتیب کارفرمایانی که به دنبال نیروی کاری با این تخصص می‌گردند نیز سریع‌تر به نتیجه
 می‌رسند.
نحوه کار ایران تلنت به این صورت است که کارجویان می‌توانند با ساختن یک رزومه آنلاین آخر هر هفته فرصت‌های کاری جدید را در ایمیل خود دریافت کنند. در صورتی که به شغلی علاقه داشته باشند با ارسال یک درخواست آنلاین به سایت ایران تلنت اجازه می‌دهند رزومه آنلاین آنها را که شامل اطلاعات تماس هست، در اختیار کارفرما قرار دهند. از سوی دیگر کارفرمایان قدرت جست‌وجو در بانک رزومه‌های آنلاین این سایت را دارند و در صورتی که تمایل به همکاری با کارجو را داشته باشند با وی تماس برقرار می‌کنند.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار رزومه آنلاین روی این سایت قرار دارد و بیش از ۷۰۰ شرکت برای یافتن نیروی متخصص به آن مراجعه کرده است.
irantalent.com
 چند سایت، چند رزومه، چند آگهی
سایت‌هایی که در زمینه کاریابی آنلاین فعالیت می‌کنند زیاد هستند. بعضی از سایت‌ها که آگهی‌های آنلاین منتشر می‌کنند بخشی از سایت خود را به انتشار آگهی‌های کاریابی اختصاص داده‌اند. افرادی هم هستند که به صورت رسمی ‌و با مجوز یا به صورت غیررسمی ‌اقدام به انتشار آگهی‌های کاریابی می‌کنند. از جمله سایت‌هایی که کاربران به آنها مراجعه می‌کنند می‌توان به سایت کاریابی اینترنتی کارمند اشاره کرد که به نظر می‌رسد یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های فعال در این زمینه است. این سایت کار خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرده و تا کنون بیش از ۲۳ هزار نفر به کارگماری داشته و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز در آن ثبت‌نام کرده‌اند.
 
 karyabikarmand.ir
سایت میهن جابز نیز حدود ۸ هزار درخواست کار و بیش از ۵۰۰ درخواست کارمند دارد. البته به نظر می‌رسد این سایت جزو سایت‌های غیر رسمی‌ است.
سایت استخدام نیز یکی دیگر از این سایت‌هاست که آگهی‌های استخدام مربوط به سازمان‌های دولتی را نیز به صورت آنلاین منتشر می‌کند.
منبع: فناوران
 

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر