عنوان نمایشگاه Gitex، هرساله در کشور امارات متحده عربی و در شهر دبی برگزار میشود و امسال سی و دومین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت.
نود آی سی تی- عنوان نمایشگاه Gitex که از اختصار عبارتGulf Information Technology Exhibition تشکیل شده است یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری در دوبی است که در سال جاری از ۱۴ تا ۱۸ ماه اکتبر (۲۳ تا ۲۷ مهرماه) به مدت پنج روز با حضور بیش از سه هزار غرفهدار از کشورهای مختلف جهان برگزار خواهد شد. این نمایشگاه که چند سالی است نام خود را به هفته فناوری خاورمیانه تغییر داده است، در مدت پنج روز برگزاری آن در مرکز تجارت جهانی دوبی در قالب بخشهای مختلفی از جمله راهکارهای تجاری، GULFCOMMS، فناوریهای مصرفی، بازاریابی دیجیتال، فناوری کارت هوشمند، کنفرانس جهانی جیتکس، بخش دولت، برنامهها و محتواهای موبایل، پلاتفورم ابری، ابزارهای آنلاین و GITEX Majlis برگزار میشود.این رویداد اقتصادی دروازهای برای ورود برندهای جهانی به خاورمیانه و به ویژه بازار ICT است که به سرعت در حال رشد بوده و سرمایهگذاریهای قابل توجهی روی آن صورت گرفته است.بازدیدکنندگان جیتکسمخاطبان این نمایشگاه عمدتا متخصصان حوزه تجارت بوده و محل برگزاری آن، مرکز نمایشگاههای و گردهماییهای بینالمللی دبی است.در نمایشگاه سال گذشته (جیتکس ۲۰۱۱) حدود سه هزار و ۵۲۳ عرضه کننده داخلی و بینالمللی حوزه فناوری اطلاعات از بیش از ۶۵ کشور دنیا آخرین محصولات خود را به ۱۳۸ هزار بازدیدکننده متخصص ICT از ۱۴۴ کشور جهان ارایه کردند.براساس آمار و اطلاعات منتشر شده، ۸۰ درصد بازدیدکنندگان از نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۱، از آفریقا و خاورمیانه، ۹ درصد از قاره آسیا، هفت درصد از قاره اروپا، و چهار درصد از قاره آمریکا بودهاند.همچنین نزدیک به ۹۰ درصد بازدیدکنندگان یکی از دلایل حضور خود در نمایشگاه را آگاهی از فناوریهای جدید ذکر کردهاند. ملاقات با تامینکنندگان فعلی، ملاقات با تامینکنندگان جدید، توسعه تجارت، تصمیمگیری برای خرید تحقیقات جدید و سفارش خریدهای جدید به ترتیب دیگر دلایل بازدیدکنندگان برای حضور در نمایشگاه گذشته بوده است. همچنین ۴۰ درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۱ از فعالان حوزه فناوری اطلاعات، ۹ درصد از توزیعکنندگان عمده فروش و خرده فروش، هفت درصد از بخش رسانهها و تبلیغات و باقی بازدیدکنندگان از سایر بخشها بودهاند. پرسودترین هفته سال برای صنعت تکنولوژی منطقهدر سال ۲۰۱۰ میلادی نیز نمایندگان حدود ۱۳۵ کشور در این رویداد اقتصادی شرکت کردند که ۷۰ درصد آنها در سطح مدیر بوده و حدود نیمی از آنها قدرت خرید بیش از ۲۵۰ هزار دلار داشتند.این مساله به تنهایی نشاندهنده این است که هفته جیتکس پرسودترین هفته سال برای صنعت تکنولوژی منطقه به شمار میرود. این نمایشگاه همچنین دروازه دسترسی به بازارهای گستردهتر در شمال آفریقا و جنوب آسیا به شمار میرود.جیتکس در سال گذشته با مشارکت بالای شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات معتبری مانند، Cisco Blackberry، Epson، HP، EMC، Oracle، Microsoft، Citrix، Nokia همراه بوده است.بنا بر آمار منتشر شده میانگین ارزش هر سفارش در جیتکس ۲۰۱۱ مبلغی بالغ بر ۲/۱ میلیون دلار بود و ۸۵ درصد از غرفهداران به نرخ بازگشت سرمایه مورد انتظار خود دست یافتند و همین امر باعث شده است تا بیش از ۸۰ درصد از غرفه داران دوباره در جیتکس ۲۰۱۲ ثبتنام کردند. بیش از ۴/۱۳ میلیون دلار ارزش روابط عمومی و کمپینهای تبلیغاتی برای به حداکثر رساندن ظرفیت نمایشگاه جیتکس در سطح جهانی در سال ۲۰۱۱ بوده است. گفتنی است، موفقیت هفته فناوری جیتکس ناشی از سابقه طولانی و مداوم ارایه جامعترین و مرتبطترین رویداد ICT در این منطقه است. نمایشگاهی که ۱۳۸ هزار نفر از متخصصان صنعتی و بیش از سه هزار و ۵۰۰ تامینکننده کالای فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۴۴ کشور و از پنج قاره جهان را گردهم میآورد. امسال به تنهایی، بیش از ۸۰ درصد از برندهای پیشگام جهان به همراه مدیران رده بالا یا مدیران اجرایی و مدیران ارشد فناوری شرکتها از سرتاسر جهان حضور پیدا خواهند کرد. جیتکس علاوه بر اینکه یک نمایشگاه برای عرضه ابزارهای ICT است، برنامه کنفرانس ویژهای نیز برای کارشناسان برتر صنعت و پلاتفورم بسیار موثر دانش محور دارد و نمایشی برای ابزارهای خاص در زمینه آموزش و شبکه محسوب میشود. حضور شرکتهای ایرانی در جیتکس ۲۰۱۲ در نمایشگاه امسال ۲۵ شرکت ایرانی نیز حضور خواهند داشت، شرکت عصر فرا ارتباط، موسسه نور، شرکت تدبیر، شرکت نیکان نتورک، شرکت علم و صنعت، شرکت اندیشههای برتر، شرکت آوات، شرکت شهرپرداز، شرکت سیتکو و پارک علم و فناوری خراسان و غیره از جمله این شرکتها هستند.در گذشته ایران مانند اکثر کشورهای دنیا که به صورت یک گروه یا پاویون رسمی در جیتکس حضور دارند، در این نمایشگاه شرکت میکرد ولی متاسفانه این اتفاق در چند سال گذشته تکرار نشده است، در صورتی که کشورهای دیگر همه در یک فضا برای معرفی محصولات و خدمات شرکتهای خصوصی کوچک و متوسطشان با حمایت مستقیم و غیرمستقیم مالی و مدیریتی دولت به ارایه دستاوردهای خود میپردازند، که باعث میشود هم شرکتها راضی باشند که با هزینهای کمتر و در فضای تبلیغاتی بهتری به کار بازاریابی و معرفی خود میپردازند و هم دولتهایشان خرسندند که کاری در راستای توسعه صادرات و رونق کسبوکار بخش خصوصیشان برداشتهاند.بسیاری از کشورهای بزرگ و معتبر هم دقیقا با همین مدل در جیتکس حضور دارند. آمریکا، انگلیس، مالزی، هند، آلمان، ترکیه، لبنان، عربستان، فرانسه، ایتالیا و خیلیهای دیگر. اما پاویون رسمی ایران در طی سالهای اخیر متاسفانه به دلیل فقدان کانون تصمیمگیری و مدیریتی و نبود صاحب منصب مسوول، موفق نشده است که برگزار شود.به همین دلیل نام ایران به صورت پررنگ به مخاطبان متخصص جیتکس عرضه نشده است.این مسوولیت را در دولت هشتم به مدت پنج سال شرکت ثنارای عهدهدار بود و دو سال هم این کار را در ابتدای دولت جدید شرکت پارسان با حمایت شورایعالی اطلاعرسانی به انجام رساند که البته با عدم تداوم حمایت دولتیها و بیمتولی بودن آن سه سال است که دیگر پاویون ایران برگزار نمیشود. برگزاری اجلاس جهانی مخابرات در کنار جیتکسنکته دیگر در مورد نمایشگاه امسال، برگزاری اجلاس جهانی مخابرات در کنار جیتکس است که برای نخستین بار از سوییس به دوبی منتقل شده است. گفته میشود دلیل این انتقال بازار خوب مخابرات منطقه است. قرار است در کنار اجلاس جهانی مخابرات نمایشگاه تخصصی حوزه مخابرات هم برگزار شود، ضمن اینکه رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز ضمن حضور در این اجلاس قرار است از نمایشگاه جیتکس دبی هم به صورت رسمی بازدید کند.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر