در حال خواندن
خوف و رجا در اپراتور و رگولاتور
0

اپراتور سوم تلفن همراه برای توسعه هر چه سریع تر شبکه و ارایه خدمات نسل سوم تحت فشار مردم و رسانه هاست. از سوی دیگر، اپراتورهای رقیب هم به دلیل گرفتن مجوز افزایش دوره حفاظت، به رایتل انتقادات فراوانی وارد می کنند. در عین حال، رایتل همچنان رقابت را برای خودش ناعادلانه ارزیابی می کند. نداشتن امکانات مناسب تبلیغاتی و تعرفه ناعادلانه واردات دو تا از عواملی است که مشکل این روزهای اپراتور سوم تلفن همراه کشور در کنار مسایلی مانند تحریم ها و موارد مرتبط با نصب آنتن هااست.
نود آی سی تی – حمید فرنگ، مدیرعامل رایتل می‌گوید که این اپراتور تجهیزات نسل سوم را با تعرفه ۴۰ درصد وارد می‌کند، آن هم تجهیزاتی که به هیچ وجه در داخل تولید نمی‌شود.
فرنگ می‌افزاید: این در حالی است که رقبای ما تجهیزات نسل ۵/۲ و ۷۵/۲ را با وجودی که در داخل تولید داریم، با تعرفه چهار درصد وارد می‌کنند.
به گفته فرنگ، رایتل این روزها مشکلات زیادی در توسعه شبکه دارد و غیر منطقی بودن تعرفه هم موجب شده که ما شرایط رقابتی یکسانی با سایر اپراتورها نداشته باشیم.
مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه می گوید: زمانی می‌توانیم رقابت سالمی در بازار ارتباطات کشور داشته باشیم که تمامی اپراتورها از شرایط یکسانی در تمامی موارد برخوردار باشند.
وی از اینکه همچنان مشکل ممنوعیت پخش تبلیغات اپراتور سوم از صدا و سیما ادامه دارد، به شدت گله مند است و می‌گوید: رقبای ما با حجم زیادی از تبلیغات در حال جذب مشترک هستند، در حالی که ما با وجود ایجاد شبکه در تمامی مراکز استان و در شرایطی که قرارداد تبلیغات هم با سازمان صدا و سیما منعقد کرده‌ایم، مشکل پخش تبلیغات داریم.
فرنگ با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز فعالیت اپراتور سوم تلفن همراه را صادر کرده است، می‌گوید: انتظار داریم خود این سازمان نیز با ارایه مستندات و ادله به مراجع ذی ربط و سازمان صدا و سیما، مشکل تبلیغات رادیو تلویزیونی رایتل را حل کند.
 

فرقانی: بازنگری در تعرفه واردات تجهیزات بررسی می‌شود
از سوی دیگر، محمدعلی فرقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص مشکلاتی که رایتل با آن روبه روست، توضیح می‌دهد: اپراتور سوم درخواست‌های خود را در این زمینه به رگولاتوری اعلام کرده و ما نیز در حال رایزنی با وزارت صنعت معدن و تجارت هستیم.
وی می افزاید: رگولاتوری در خصوص تعرفه گمرکی تصمیم گیر نیست. البته ما می‌توانیم پیشنهادات خود را در خصوص تعرفه‌های گمرکی اعلام کنیم.
فرقانی با بیان اینکه یکی از دلایل تعرفه گذاری برای واردات محصولات خارجی حمایت از تولید داخل است، می‌گوید: رگولاتوری این را تایید می‌کند که تجهیزات نسل سوم تلفن همراه در کشور تولید نمی‌شود. اما تولید داخلی تنها عامل بالا بودن تعرفه نیست و سیاست‌های دیگری نیز در این موضوع دخیل است.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می افزاید: یکی از وظایف اصلی رگولاتور ایجاد فضای رقابتی یکسان برای تمامی اپراتورهاست و در همین راستا هم بازنگری در تعرفه واردات تجهیزات نسل سوم در حال بررسی است.
 
مشکل تبلیغات رایتل حل می‌شود
فرقانی همچنین درباره مشکل ممنوعیت تبلیغات رایتل در صدا و سیما می‌گوید: موضوع را با مدیران صدا وسیما مطرح کرده‌ایم، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.
وی البته به حل مشکل تبلیغات رایتل امیدوار است و می گوید: با توجه به رایزنی‌ها نیازی به ورود نهادهای دیگر در این رابطه نیست و این سوء تفاهم به زودی برطرف خواهد شد.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر