شنیدهها حاکی از آن است که تا چندی دیگر قرار است یک محصول جدید از شیر پژو در بازار ایران تولید یا همان مونتاژ شود. خودرویی متفاوت با پژوهایی که پیشتر دیده بودیم.
به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از بازار خبر، در بحبوحه بحث تحریمهای ایران، پژو یکی از اولین شرکتهایی بود که با غرب همراه شد و صنعت نهچندان مستقل خودروسازی ما را زیر آنهمه مسئولیت و تعهد تنها گذاشت و شانه خالی کرد و رفت. از ترس برخوردهای احتمالی آمریکا و اتحادیه اروپا چنان قافیه را باخته بود که در روز روشن گفت دیگر نمیتواند با ما همکاری کند.گذشت و گذشت. آمریکا و رفقایش هرچه داشتند رو کردند ولی آب از آب تکان نخورد. در عوض گروه خودروسازی پژو به دلیل از دست دادن بازار پرسود ایران میلیونها یورو در ماه ضرر کردند. حالا که اوضاع فرق کرده و رابطه بین ما و غربیها رو به بهبود است، همه آنهایی که فکر میکردند ایران این و آنی است که بمب هستهای بسازد، به «چه کنم؟ چه کنم؟» افتادهاند. از بازگشت غولهای نفتی گرفته تا شرکتهای بزرگ حوزه صنعت و معدن.چند ماه پیش هم دیدیم که مدیرعامل پژو شخصاً آمد و عرض ارادت کرد و این بار با قد خمیده رفت. حالا کاری به اینکه در بازار خودروی ایران چه میگذرد و ما بعد از سی و اندی سال به کجا رسیدهایم و از نظر فناوری چه در چنته داریم و در آینده میخواهیم جواب پژو را چگونه بدهیم، نداریم.مهم این است که بهمحض ورود جناب مهندس «ماکسیم پیکا» معلوم شد که شریک قدیمیاش ایرانخودرو میخواهد دو محصول جدید را روانه بازار کند. اولی شاسیبلند ۲۰۰۸ و دیگری هاچبک ۳۰۱ که اگر خدا بخواهد، حال و هوای پژوسواری در بازار را تغییر میدهد.شاسیبلندی با طعم پاریسآنطور که در خبرها خواندیم، میگویند ۲۰۰۸ قرار است پروژه مشترکی باشد بین دو طرف؛ یعنی اینکه برای تولید آن نیاز به یک خط مونتاژ جدید است. حالا اینکه بعد از چند سال و تا چند درصد داخلیسازی میشود، بماند برای بعد ولی مهم این است که این خودرو حداقل در اوایل ورودش کاملاً خارجی است.این پژو ۲۰۰۸ که داریم دربارهاش صحبت میکنیم، خودرویی است که سال ۲۰۱۳ رونمایی شده است. آنهایی که عاشق سینهچاک این خودرو هستند میدانند که پلتفرم آنهمان هاچبک ۲۰۸ است. پلتفرمی که نسخه ابتداییاش را روی ۲۰۷ واقعی دیده بودیم. میدانید که آن ۲۰۷ که در ایران است در حقیقت ۲۰۶ پلاس است. حالا بگذریم. خلاصه که ۲۰۰۸ آمد تا جانشین ۲۰۷ استیشن شود.اساساً معنی کراساوور هم همین است؛ یعنی شاسیبلندی که زیرساخت آن یک خودروی سواری باشد. چیزی که درباره ۲۰۰۸ نامشخص شده این است که نمیدانیم پیشرانهاش چه حجمی دارد؟ چراکه پژو برای این فرزندش چند نوع پیشرانه ۱.۲، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری در نظر گرفته شده است. ولی یک حسی به ما میگوید که طرف ایرانی دست گذاشته روی مدل ۱.۶ HDi که بر حسب اتفاق مدل تقویتشده ۱۶۰۰ سیسی آن است.آپشنها و امکاناتخودروسازان ما را که دیدهاید؟ هیچ کارشان معلوم نیست. تا لحظهای که ماشین به دستتان نرسیده، نمیتوانید مطمئن شوید که چه امکاناتی دارید. با این حال ما هرچه پژو درباره ۲۰۰۸ گفته را به شما میگوییم. این خودرو مجهز به رینگهای ۱۶، ۱۷ و در مدل آخر ۱۸ اینچی آلیاژی است. سیستم ضد سرقت دارد و قاعدتاً باید سقف پانوراما داشته باشد.نقشهخوان ماهوارهای با صفحهنمایش لمسی ۷ اینچی را نیز به قابلیتهایش اضافه کنید. چند تریم اصلی برای آن در نظر گرفته شده، یکی «مشکی آکسفورد»، دومی «مشکی برلین»، دیگری «طوسی توکیو»، یکی هم «قهوهای داکوتا» و آخری «برنز پکن». شیشههای تیره، صندلیهای چرم و داشبورد و دستهدنده چوبیاش حس خوب لوکس بودن را القا میکند. آینههای آن مجهز به گرمکن و با قابلیت تاشوندگی خودکار هستند. بلوتوث و USB که دیگر ارزش گفتن ندارد. پژو ۲۰۰۸ حداقل ۶ ایربگ دارد.سیستم تهویه مطبوع آن نیز اتوماتیک است. این سیستم در مدلهای فول بهصورت دوگانه نیز عرضه میشود. گرمکن صندلیها یک آپشن آنهم روی مدلهای تیپ بالا است. البته وجود ESP (سیستم پایداری الکترونیکی) و کروز کنترل که چیز عجیبی نیست اما حضور سیستم کمکی سرپایینی و سربالایی قدری آنهم روی این شاسیبلند نهچندان قدبلند جای تعجب دارد. به سبک آفرودهای آمریکایی، میشود روی کنسول آن یک خروجی ۱۲ ولت برق دید. سیستم صوتی آن چهار باند و چهار توییتر (نخوانید تیوتر) دارد.نظر دیگرانازآنجاییکه هنوز هیچکس حتی جمال این خودرو را ندیده، پس نمیتوان درباره مثبتها و منفیهایش نظر دارد. پس مجبوریم دست به دامن سایتها و مجلات معتبر خارجی شویم. سایت What Car? در تستی که جولای سال گذشته انجام داده بود درباره ۲۰۰۸ اینطور نوشت: در این آزمون قویترین پیشرانه را انتخاب کردیم. انتخابی که سروصدای زیاد اتاق را به ارمغان داشت.البته قویترین نسخه پیشرانه دیزلی اوضاع بهمراتب بهترین را نسبت به نمونه بنزینی داشت. ضعف ۲۰۰۸ شدیداً در جعبهدندهاش دیده میشود. در حقیقت این خودرو نیاز به یک یا دو دنده اضافی برای کنترل بهتر دور موتور دارد. فرمانپذیری این پژو در سرعتهای بالا تعریفی ندارد. شاید خستهکننده نباشد ولی ابداً هم سرگرمکننده نیست. در پیچیدنهای تندوتیز بهخصوص اگر مسیر شیبدار باشد، حس واژگونی را باید دائم تجربه کنید.اگرچه این روزها لذت سانروف داشتن در شاسیبلندها همهگیر شده، ولی با ۲۰۰۸ ترجیح میدهید همیشه این سقف بسته باشد. صدای باد بیاندازه شما را درگیر خودش میکند. در روزهایی که پژو بیش از هر زمان دیگری نیاز به افزایش کیفی محصولاتش دارد، عرضه یک شاسیبلند تک دیفرانسیل (محور متحرک جلو) میتواند روی آینده آن تاثیرگذار باشد. اگرچه باید به این نکته نیز اشاره کرد که ۲۰۰۸ دارای دیفرنسیال ضدقفل با کنترل الکترونیکی است. داخل کابین اولی چیزی که نظر شما را به خود جلب میکند، فرمان بیش از حد کوچک آن است. با توجه به کوچک بودن فضای داخلی، دکمهها بسیار نزدیک به هم و فشرده تعبیه شدهاند.سایت دیگر CarsGuide است که بعد از تست پژو ۲۰۰۸ میگوید: پژو با این محصول، سلیقه اروپاییپسند خود را بار دیگر نشان داد. درحالی که نیسان جوک، رنو کپچر، شورولت ترکس و فورد اکواسپرت بازارهای بهتر و بیشتر آمریکا و آسیایی را نیز پوشش دادهاند؛ اما همین تعصب روی سنت طراحی نیز طرفداران پر و پا قرصی را برایش دست و پا کرده است. از نظر آپشن و امکانات، تنها حضور نقشهخوان ماهوارهای، گرمکن صندلی و شیشههای تمام تاریک آن است که به نسبت دیگر محصولات جدید به نظر میرسد.شاید این خودرو برای مشتریان نوجوان با قد متوسط طراحی شده باشد. چراکه حتی ارتفاع داخلی کابین برای سرنشینان جلو نیز کوتاه و نامناسب است؛ اما باید به بزرگترین برترین این خودرو نیز اشاره کرد. فضای قسمت بار این خودرو چیزی مانند یک سدان فولسایز، بزرگ و جادار است. نکتهای که در بین هیچیک از رقبایش دیده نمیشود. به طوری که با خواباندن صندلیهای عقب میتوان از ۱۴۰۰ لیتر قسمت کلی بار بهره برد.مجله Top Gear که در حقیقت نسخه مکتوب برنامهای محبوب به همین نام است، پژو ۲۰۰۸ را چنین معرفی میکند: او همان ۲۰۸ چاق شده است. محصولی که اساساً از فرانسه آمده تا با فورد و شورولت از آمریکا رقابت کند. البته آنچنان مشتاق نیز که با نیسان جوک از ژاپن رو در رو شود. حتی با اینکه از نظر قیمتی نیز گرانتر و از نظر ظاهری لوکستر است با این حال ترجیح میدهد دور از رقیب آسیاییاش باقی بماند. باید اعتراف کرد که این خودرو یک شاسیبلند دو نفره است. چراکه به واقع دو صندلی عقبی آن به کار نمیآیند.همان بهتر که از فضای انتهایی خودرو برای چیدن جعبه و چمدان استفاده شود. همانطور که گفتیم این همان هاچبک ۲۰۸ است که قد کشیده است. این تغییر سایز را هم میشود داخل اتاق دید. همان دکمهها و همان شکل و شمایل. فقط کمی بزرگتر. با این حال برخلاف خودروهای همکلاسش، چهرهای قابل قبول و منطقی دارد. از آن طراحیهایی است که در گذر زمان تکراری نمیشود. خروجی پیشرانهاش آنقدرها هم بد نیست فقط اگر کمی وزن شاسی کمتر بود، شرایط بهتری را در پیش داشتیم.رقبای داخلیهنوز نه به دار است و نه به بار، قیمت حدودی آن را ۹۰ میلیون تومان تعیین کردهاند. شک نکنید وقتی پای عرضه به بازار وسط باشد، قیمتش کمتر از ۱۱۰ میلیون نخواهد شد. پیش از هرچیز بدانیم که پژو ۲۰۰۸ در آن سوی آبها رقیبی است برای رنو Captur، فورد EcoSport، شورولت Trax، فیات Panda و نیسان Juke. همانطور که میبینید رقبایش همگی کلهگنده هستند؛ اما واقعیت آن است که این خودرو رقیب واقعی در بازار ندارد!SpecificationsPeugeot 2008حجم پیشرانه (cc)1598حجم هر سیلندر (cc)399.5آرایشچهار سیلندر خطیقدرت (hp*rpm)120 در ۶۰۰۰بازده قدرت (hp*lit)80گشتاور (nm*rpm)160 در ۴۲۵۰بازده گشتاور (nm*lit)106.6قطر سیلندر (mm)-شتاب صفر تا ۱۰۰ (sec)11.2سرعت نهایی (km/h)190جعبه دنده۴ سرعته اتوماتیکفاصله دو محور (mm)2538نوع انتقال قدرتFWD – محور متحرک جلوطول، عرض و ارتفاع (mm)4159-1739-1556اندازه ترمز (mm)-اندازه تایر (in)195.60 – 16 و ۲۰۵.۵۰ – ۱۷فضای قسمت بار (lit)360وزن (kg)1666حجم باک (lit)50مصرف میانگین (lit)6.5قیمتداخل: بیش از ۹۰ میلیون تومانخارج: شروع از ۱۸ هزار دلار
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر