شوالیه آواز ایران درباره نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آنان افزود: من عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختیها و مشکلات عدیدهای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش میدانم.
گفتههای اخیر شهرام ناظری درباره برخی از موزیسینها، نوازندگان و
خوانندگان نسل جوان، منجر به شکلگیری موجی با محوریت همین تیپ خوانندگان
برای مقابله با گفتار او شد تا با تکیه بر بخش کماهمیتتر این گفتار، نسل
جوان را کامل مقابل این استاد برجسته موسیقی ایران قرار دهند؛ اما آیا
آنچه این استاد گفت، دور از واقعیت بود؟ به گزارش «تابناک»، «این روزها جوانانی را میبینیم که کاملا در خدمت تقلید هستند و البته که
گناهی هم ندارند چون چیزی را به آنها یاد ندادند که بخواهیم از آنها توقع
داشته باشیم… متأسفانه نسل امروز وقیح است و آثار دیگران را سرقت میکند. من این موضوع
را به وضوح دیدهام هر فردی چهار جلسه ردیف موسیقی یاد گرفته است و احساس
می کند صدایی دارد طوری خود را در جامعه معرفی می کند که گویی از علی اکبر
شهنازی بالاتر و برتر است».این بخشی از سخنان استاد شهرام
ناظری در نخستین سالگرد زندهیاد احمد ابراهیمی، خواننده صاحبنام موسیقی
اصیل ایرانی بود که طبیعتاً همه نسل جوان موسیقی را خطاب قرار نداده بود و
تمرکزش بر برخی بود، زیرا برخی از همین نسل جوان نزدیکان ناظری همچون پسرش
حافظ ناظری هستند که اتفاقاً در این عرصه حرفهای تازهای برای گفتن دارند
و تازهترین حرفهایشان در «بعد یازدهم» ابعادی جهانی به خود گرفته است.
با گذشت اندک زمانی از انتشار این سخنان، موجی بلند علیه این خواننده صاحب
سبک به راه افتاد که حاصل واکنش همین خوانندگان جوانی بود که در معرض
اتهامند. لینک این خبر با چند کلمه کنایهآمیز و ارتباط دادن این سخنان به
توهین به کل نسل جوان، در همین راستا توسط گروهی از همین کپیکارها رخ داد.واکنشها
قابل تشخیص بود و طبیعتاً مخاطبان این گروه در حمایت از خواننده یا
آهنگساز محبوبشان که از قضا آثارشان محصول کپی آثار غریی و معرفی به عنوان
دستاوردهای نبوغش است، واکنشهایی نشان میدهند که بخشی از اینها در شأن یک
انسان نیز نبود، چه رسد به یکی از مفاخر زنده موسیقی ایران، همچون شهرام
ناظری که یکی از ستونهای موسیقی سنتی ایران در دوران معاصر بوده و آثار
ماندگاری با امضایش در گنجینه موسیقی کشور ثبت و ضبط شده است.پس از این واکنشها، ناظری با
ابراز تأسف از این گونه بازیهای رسانهای عنوان کرد: «متأسفانه
موضوع این است که در جامعهای زندگی میکنیم که وقتی سخنی گفته میشود یا
حرکتی صورت میپذیرد، همیشه افرادی سودجو یافت میشوند که از آب گل آلود
ماهی بگیرند و مسیر و سرانجام این سخنها و حرکت هارا تغییر دهند، به
گونهای که پیام و هدف آن حرکت به کلی تخریب شده و مخاطب را از اصل موضوع
دور میسازند… در هر قوم و قبیله، هر نژادی، هر سن و سال و نسلی، افراد خوب
و بد دیده میشوند. در میان این گفت و شنودها، مخاطب باید قدرت تجزیه و
تحلیل داشته باشد و سریعاٌ به برداشت منفی روی نیاورد».شوالیه
آواز ایران در ارتباط با نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آن افزود: «من
عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختیها و مشکلات
عدیدهای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و
برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد
نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش میدانم. با مرور مختصری بر فعالیتهای
هنری بنده، نه بصورت حرف و کلام بلکه بصورت عملی، متوجه خواهید شد که از ۲۰
سال پیش تا کنون همکاریام را با نسل جوان و با هدف تشویق دیگر گروههای
این نسل، آغاز کردهام. بوجود آمدن گروه «مولوی» و «فردوسی» از جمله این
اهداف بوده است. همچنین ارتباط دائمی من با دانشجویان، من جمله دانشجویان
دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و صنعتی شریف، خود نشانه علاقهام به
جوانان است».ناظری خاطرنشان کرد: «با
این حال از همان ابتدای پرداختن به این موضوع و از همان سالها، این
اتهامها، انتقادها و متأسفانه نگرشهای سطحی و غیر صحیح بر من وارد بوده،
که چرا با نسل جوان همکاری میکنم؟ اما من به راه خود ادامه دادهام و تا
به امروز این حرکت من و نتیجه زحماتم پابرجاست و بر همگان مبرهن. فرزند
خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند. مگر میشود من قصد توهین به این نسل
یا اتهام به آن را داشته باشم؟ من اگر اشاره به تقلید و کپی برداری در آثار هنرمندان جوان کردهام طبعاٌ قصدم همه آنها نیست. هرکسی میتواند با کمی تأمل متوجه شود که منظور صحبت، عدهای خاص بوده که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکند».این
اتفاق تلخ در حالی رخ داد که این استاد برجسته موسیقی کشورمان یک واقعیت
تلخ را پیش روی اهالی موسیقی بیان کرد و باید بپذیریم بخشی از نسل جوان
موزیسینها به شکل فجیعی در حال سرقت آثار موسیقیایی هستند و متأسفانه نسل
جوان که آشنایی با بخش محدودی از موسیقی دارد، درنمییابد یا خیلی دیر
درمییابد که این سرقتها در حال وقوع است و به یک تک آهنگ در یک آلبوم
نیز خلاصه نمیشود و دیده شده که ملودی شمار چشمگیری از آهنگهای برخی
آلبومها که اساس جلب توجه عمومی نیز همین قطعات بودهاند، کاملاً محصول یک
سرقت آشکار است.چندی پیش از سخنان
استاد ناظری، «تابناک» در گزارشی با نام «خلاقیت گروههای موسیقی جوان
ایران مدیون سرقت ملودیها» به این موضوع پرداخت و بدون ذکر نام یکی از
ملودیهای دزدی که اتفاقاً حتی طرح و فضای ویدئو کلیپش نیز مورد سرقت قرار
گرفته بود، به عنوان مصداق مورد اشاره قرار گرفت و یادآور شد اگر این روند
ادامه داشته باشد، چارهای جز اشاره صریح و با ذکر نام به آهنگها و
موزیسنها نمیماند تا تمام موسیقی ایران، بازتولید و تکرار موسیقی دیگر
کشورها نشود و در نهایت نیز برچسب تولیدی برای آنها زده نشود و بیجهت برخی
به دروغ خلاقیت موزیسنهای دیگر کشورها را حاصل تفکر خویش معرفی نکنند. با
این اوصاف، آیا در روزهای اخیر در حق این استاد موسیقی ظلم نشد؟
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر