در حال خواندن
توضیح معاون IT بانک مرکزی در مورد نامه‌ای که قیمت سهام PSPها را منفی کرد
0

نود فناوری – طبق نامه ارسالی هفته گذشته شاپرک به PSP ها، یکی از چالش های پیش روی نظام پرداخت، کارمزد خدمات و هزینه بالای تراکنش شبکه پرداخت بوده و با توجه به هزینه های مترتب به بانک ها، اقداماتی برای اصلاح ساختار و نظام جدید کارمزد با هدف کاهش هزینه های بانک ها در حال انجام است. بنابراین لازم است شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت مخصوصا” شرکت های حاضر در بورس، تمهیدات و پیش بینی های لازم را در صورت های مالی لحاظ کنند.

حاشیه: ارسال این نامه توسط شاپرک و انتشار آن در بازار سرمایه باعث شد تا سهام تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی حاضر در بورس در هفته جاری به صف فروش تبدیل شود و قیمت سهام آنها در بورس کاهش پیدا کند. از نقطه نظری دیگر اینکه رگولاتور بانکی که اکنون طبق گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نگران رشد حبابی سهام شرکت‌های PSP حاضر در بورس است و این نامه با همین نیت ارسال شده است از این حیث سوال برانگیز است که آیا وظیفه رگولاتور بانکی در کشور مدیریت بازار سهام است.

اگر چنین موضوعی برای رگولاتور بانکی دارای اهمیت است، چرا سیاست گذاری در خصوص کارمزد خدمات بانکی که خود یکی از دلایل زیان صورت‌های مالی بانک‌های حاضر در بورس کشور است را تا به این اندازه با تاخیر انجام می‌شود به نظر می‌رسد رگولاتور بانکی به جای نامه‌نگاری‌هایی که هیچ اثر مثبتی ندارد به وظایف ذاتی خود عمل کند و با ابلاغ سیاست‌های جدید نظام کارمزد موضوعات را ریشه‌ای حل کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی در مورد استقرار نظام جدید کارمزد برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت گفت: این تصمیم با هدف جلوگیری از ایجاد حباب اضافه در سهام بوده و قرار نیست شوکی وارد شود.

ناصر حکیمی درباره تصمیم بانک مرکزی و شاپرک برای کاهش هزینه های بانک ها از طریق استقرار نظام جدید کارمزد برای ۱۲ شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت مخصوصا” ۴ شرکت بورسی کارت اعتباری ایران کیش، آپ، به پرداخت و تجارت الکترونیک پارسیان، توضیح داد: این برنامه با هدف جلوگیری از ایجاد حباب اضافه در سهام شرکت ها و ممانعت از زیان احتمالی سهامداران بوده و قرار نیست شوکی وارد شود.

وی ادامه داد: استقرار نظام جدید کارمزد در حال بررسی بوده اما تاکنون عدد و رقمی تعیین نشده بلکه به شرکت های پرداخت تذکر داده شده تا با توجه به افزایش حجم تراکنش ها و افزایش انتظارات، موضوع سهام در بورس را مدیریت کنند. چرا که بحث اعتماد سازی مردم در بازار سرمایه مقوله مهمی است.

حکیمی تاکید کرد: قرار نیست اتفاق عجیب و غریب رخ دهد و شوکی به شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت داده شود بلکه تصمیم بر این است با منصفانه و متعادل کردن کارمزدها، از افزایش انتظارات سرمایه گذاران پیشگیری شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر