وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه توسعه ارتباطات روستایی سودآور نیست و به همین دلیل دولت مجبور به سرمایهگذاری در این بخش شد، گفت: چون دولت سرمایهها را تقبل کرد، بخش خصوصی خیلی در توسعه روستایی چالش نداشت. توسعه روستایی کار بزرگی بود که با وجود تحریمها انجام شد.
«محمد جواد آذری جهرمی» در یکی از اتاقهای گفت و گوی کلاب هاوس گفت: «اقتصاد رود روانی است که اگر به مرداب تبدیل شود میگندد. هر چند از داخل تنومند هم باشد اما نیاز به تعامل دارد و تحریمهای ظالمانه اثرات بسیار سهمگینی بر اقتصاد هر کشوری از جمله کشور ما خواهد داشت. ما میتوانیم ضربات را کم کنیم اما این که بگوییم این تحریمها هیچ اثری بر کشور نداشته، تخیلی بیشتر نیست. امیدواریم مذاکرات وین با عزت، صلابت و رهنمودهایی که مقام معظم رهبری داشتند و سیاست های کلی که دولت پیگیری میکند به نتیجه برسد و سایه تحریم ها از سر مردم ایران کم شود.»
وی خاطر نشان کرد: میتوان به «هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان یارانه داد»، به شرطی که بعداز لغو تحریمها، بهرهوری را بهبود بخشید و همچنین یارانههای پنهان را اصلاح کرد.»
محمد جواد آذری جهرمی در اتاق گفتوگوی «مذاکرات وین و آینده اقتصاد ایران» افزود: تحریمها تنها فروش نفت و نظام تبادلهای مالی ایران را هدف قرار داده بلکه حوزههای زیرساختی مهم دیگری نیز مورد هدف قرار گرفتهاند.
وزیر ارتباطات افزود: تحریم ها سیستم حملونقل و نظام بیمهای آن را دچار اختلال جدی کرده است و بسیاری از زیرساختهای ما که برای صادرات و اقتصاد کشور یک ضرورت است را دچار اختلال کرده است. به دلیل این مسئله بخش خصوصی نمیتواند از این ظرفیتها حتی در سایر بخشهایی که ما تحریم نیستیم نیز به خوبی استفاده کند.
وی تشریح کرد: تحریمها علیه ایران حوزههای مختلفی را تحتتاثیر خود قرار داده و صرفا بحث فروش نفت در میان نیست. تحریم سایه سنگین خود را روی تبادلات بینالمللی و اقتصادی کشور نیز انداخته است. برخی این نگاه را دارند که تبادلات ما بنا بر سیاست اقتصاد مقاومتی، به سمت تبادلات با همسایگان و شرکای تجاری که در بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی آمده است برود. اما باید به این نکته توجه کرد که به طور مثال ما برق را به عراق و نفت را به چین صادر میکنیم آیا میتوانیم پول آن را به سادگی پس بگیریم؟
آذری جهرمی تشریح کرد: یکی از مهمترین حوزههایی که تحتتاثیر تحریمهای ظالمانه دچار اختلال شده، محدودیتهای سرمایهگذاری خارجی در کشور است. هر توسعهای نیاز به سرمایهگذاری دارد و این سرمایهگذاری از کجا قرار است بیاید؟ اکنون سرمایهگذاری های داخل کشور دچار توقف شده و حتی شریکهای استراتژیک ایران نیز سرمایهگذاریهای خود را در ایران متوقف کردهاند. قطعا رفع تحریمها کمک زیادی به ما میکند و میتواند اقتصاد ایران را از این حالت خارج کند.
وی با تاکید بر اینکه باید درسهایی از این شرایط بگیریم، تصریح کرد: دو مسئله جدی در بحث اقتصاد وجود دارد، یکی از آن ها نرخ ارز است. بسیاری از فعالان اقتصادی بر این اعتقاد هستند که کاهش نرخ ارز به ضرر صادرات است و علاقهشان به این است که نرخ ارز بالا باشد تا بتوانند صادرات به شکل جدیتری دنبال کنند. شرایط برای آنها فراهم است و از این ظرفیت استفاده میکنند. برداشته شدن تحریمها و از بین رفتن موانع آنها در بازارهای جهانی میتواند فرصت بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی باشد.
وی خاطرنشان کرد: بحث دوم اثرات گران شدن نرخ ارز بر زندگی مردم و هزینههای دولت است. در سند اقتصاد مقاومتی به درستی اشاره شده که ما باید بهرهوری را بالا ببریم. به نظر میرسد یک اشکال جدی در نظام اقتصادی کشور پایین بودن میزان بهرهوری است. اگر به این موضوع توجه جدی شود میتوان ضربههایی که بر اثر تحریم نفت بر ما وارد میشود را با بهرهوری جبران کرد و بهبود بخشید تا آسیبپذیری ما از تحریمها کاهش پیدا کند.
جهرمی با این توضیحات درباره تاثیر تحریمها بر حوزه ارتباطات گفت: درآمد ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰۰درصد ریالی است اما بخش عمدهای از هزینههای ما ارزی است. ما تولیدکننده قطعات نیمه هادی و صنعتهای زیرساختی حوزه فناوری نیستیم و حتی تولید داخل ما از قطعات وارداتی استفاده میکنند.
«برخی از بخشهای حوزه خدمات ما نیز وابسته به نرخ ارز است. بالارفتن نرخ ارز ضربه بسیار بزرگی به بخش ارتباطات زده و متناسب با آن درآمد رشد نکرد. البته سیاست ما به نوعی این بود که برای توسعه بازار بحث تثبیت قیمت را پیگیری کنیم.»
وزیر ارتباطات افزود: اولین ضربهای که تحریمها و بالارفتن نرخ ارز به حوزه ارتباطات زد، اختلال در حوزه سرمایهگذاری بود. اما خوشبختانه بخش اعظم تجهیزات مربوط به شبکه نسل ۴ ما قبل از تحریم تامین شده بود اما در توسعه روستایی نرخ ارز یک چالش جدی به حساب میآید.
وی اضافه کرد: توسعه روستایی کار سودآوری نیست و به همین دلیل دولت مجبور به سرمایهگذاری در این بخش شد. چون دولت سرمایهها را تقبل کرد، بخش خصوصی خیلی در توسعه روستایی چالش نداشت. توسعه روستایی کار بزرگی بود که در این مقطع انجام شد.
وی عنوان کرد: بحث دیگری که به واسطه تحریمها با آن درگیر شدیم، این بود که برخی از تامین کنندگان تجهیزات ایران را ترک و خدمات خود را متوقف کردند. اما از آن جا که ما بر اساس اصول پدافندی در وزارت ارتباطات دستور العمل هایی صادر کرده بودیم و اپراتورها نیز خودشان سیاستهای خوبی داشتند، فشاری ناشی از ترک تامینکنندگان نداشتیم و خیلی به ما فشاری وارد نکرد.
برخی از تامینکنندگان تجهیزات حوزه فناوری نیز کشور چین نیز در ایران ماندند و فرآیند تامین تجهیزات ما به این شکل متوقف نشد.
وزیر ارتباطات گفت: اکنون شرکتهای بخش فناوری اطلاعات ما بزرگ شدهاند و نیاز به حضور و دسترسی به بازار بینالمللی دارند. تحریم سکوهای بینالمللی برای ایران بهخصوص شرکتهای امریکایی مانند گوگل و پلی استور که توسعه اپلیکیشنها وابسته به آنها است، شرایطی را فراهم کردهاند تا شرکتهای ایرانی نتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. به این واسطه دسترسی به بازارهای بینالمللی متوقف شد اما شرکتها راههایی برای بیاثر سازی تحریمها پیدا کردند.
وی تاکید کرد: برخی از شرکتها برای بیاثر کردن تحریمها با سرمایهگذاریهای مشترک در کشورهای خارجی این مشکل را حل کردند اما این دسترسی برای بخش عمده اقتصاد دیجیتال ما محدود شد و این مسئله سرعت توسعه فناوری اطلاعات ایران را به شدت کاهش داد. اگر این تحریمها نبود بسیاری از شرکتها و برندهای ایرانی در بازارهای منطقهای حضور پررنگتری داشتند و می توانستیم سهم خود از اقتصاد دیجیتال را از ۶.۵ درصد بالاتر ببریم.
جهرمی خاطرنشان کرد: بخشی از تحریمها مربوط به سرمایهگذاری برای توسعه شبکه ثابت در کشور بود که به ما ضربه زد و روند توسعه را کند کرد. به همین دلیل ما در توسعه اینترنت خانگی و ثابت عقب هستیم. امیدواریم با رفع تحریمها و شرایطی که به وجود میآید از حضور تامینکنندگان سرمایه برای توسعه اینترنت خانگی استفاده کنیم.
ارسال یک نظر