رییس و نایب رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران دیروز در نشستی خبری به تشریح اقدامات انجام شده در قالب تفاهم نامه همکاری پایش و کنترل سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات و گزارش عملکرد کمیسیون خود پرداختند.
نود آی سی تی – سیدمجید صدری رییس کمیسیون اینترنت و PAP سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران با بیان پیشینه تفاهمنامههای همکاری پایش و کنترل سرویسهای ارتباطی و فنآوری اطلاعات گفت: در ۲۲ خردادماه ۱۳۹۰ تفاهم نامه کنترل و پایش بین سازمان نظام صنفی و ۷ دستگاه دولتی و حاکمیتی شامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، پلیس آگاهی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان تعزیرات حکومتی به امضا رسید که در این میان سازمان تنظیم مقررات به عنوان رییس کمیته، سازمان حمایت نایب رییس و سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان دبیرخانه کمیته انتخاب شدند.
صدری ادامه داد: این کمیته با هدف اصلی جلوگیری از اتلاف منابع با تفکیک وظایف، تنظیم بازار و ایجاد فضای سالم رقابتی وارد عمل شده و طی سال گذشته اقدامات متعددی صورت داده است. وی افزود: تا کنون کمیته مرکزی ۶ جلسه و یک کارگاه آموزشی تشکیل داده و کمیته های استانی هم در ۱۰ استان شکل گرفته که آنها هم بیش از ۳۰ جلسه و کارگاه آموزشی تشکیل داده اند. همچنین ۱۲ مانور بازرسی مشترک در کشور انجام شده است.وی در تشریح اهمیت فعالیت این کمیته گفت: پیش از این نهادها و سازمانهای مختلف از جمله پلیس، تعزیرات و یا سازمان رگولاتوری به طور مجزا به نظارت و بازرسی بخشهای مختلف فنآوری اطلاعات میپرداختند و این موضوع گاه موجب میشد که موازیکاریهایی صورت بگیرد. اما اکنون با راهاندازی کمیته پایش این نهادها به طور متحد با یکدیگر وارد عمل میشوند و میزان مراجعات هم به شرکت ها کاهش می یابد.به گزارش فناوران، وی با بیان اینکه در یک سال گذشته از فعالیت کمیته پایش و کنترل سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات، فعالیت ها عمدتا در رابطه با ایجاد هماهنگی های اولیه و تعیین شرح وظایف و مسوولیت ها بوده است، گفت: تا کنون وضعیت موجود شناسایی شده و قرار است سامانه ای که در پورتال سازمان تنظیم مقررات به منظور رسیدگی به شکایات ایجاد شده، به زودی در دسترس عموم قرار گیرد.
وی حضور سازمان نظام صنفی در میان دستگاه های حاکمیتی تفاهم نامه را دستاورد مهمی خواند که می تواند نظارت بخش خصوصی بر بخش خصوصی را عملی کند.
وی افزود: در این راستا پیشنهاد کردیم که شکایات قبل از ارجاع به نهادهای ذی ربط در شورای انتظامی سازمان مطرح شود که این پیشنهاد با موافقت اعضای کمیته مواجه شده است.فروزنده، نایب رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده نصر تهران نیز در این رابطه گفت: یکی از دغدغه های همیشگی تشکل های بخش خصوصی حضور در مراجه تصمیم گیری و انعکاس نظرات بخش خصوصی است که با حضور نصر تهران در کمیته پایش، عملا این امکان برای ما فراهم شده است.وی افزود: برای مثال در زمینه پروانه ها همیشه گلایه ما این بوده که ملاحظات بخش خصوصی دیده نمی شود.
عملکرد کمیسیون صدری در بخش دیگری از این نشست به تشریح اقدامات و دستاوردهای کمیسیون اینترنت و PAP نصر تهران در هیات مدیره سوم سازمان پرداخت و گفت: پس از توافق کلی بر سر ادغام کمیسیون های ایترنت و PAP تا کنون ۱۰ جلسه با حضور اعضای کمیسیون از هر دو صنف برگزار کرده ایم و در هر جلسه سعی مان بر این بوده که یکی از مدیران حوزه را در این جلسات دعوت و با آنان به تبادل نظر بپردازیم.وی گفت: در جلسه با دکتر کرم پور رییس سازمان تنظیم مقررات به توافقات خوبی دست یافتیم، از جمله اینکه با موافقت وی، نماینده سازمان نصر در کار گروه های تخصصی رگولاتوری حضور می یابد. همچنین حمایت رگولاتوری از راهاندازی آزمایشگاه های تخصصی آزمون کیفیت و استاندارد، برگزاری دورههای آموزشی با همکاری سازمان تنظیم مقررات، استفاده از ظرفیت های رگولاتوری برای رسیدگی به شکایات، راهاندازی کارگروههای ویژه بازبینی تعرفههای بینالملل از جمله دستاوردها و توافقات مهم این جلسه بود.
وی ادامه داد: در این مدت در جلسات مختلفی که با همکاری سازمانهای متعدد برگزار شده بحثهایی چون ایمیل داخلی، کیفیت پهنای باند، و سازماندهی دکلهای اینترنتی را نیز پیگیری کرده و در این زمینهها پیشنهادات مختلفی را ارایه کردهایم که مورد موافقت قرار گرفته است اما حمید فروزنده، نایب رییس کمیسیون اینترنت و انتقال داده هم در این نشست به ذکر توضیحاتی پرداخت و گفت: در خصوص مصوبه ۱۲۰ رگولاتوری که بندی از آن« به تعرفه دوصفر در ارتباطات VoIP می پردازد، پیشنهاد شرکت زیرساخت اعمال شد که به واسطه این مصوبه فشار زیادی به شرکت ها وارد می شد و موجب اعتراض آنها شده بود. وی گفت: ما در این زمینه بارها با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات جلساتی گذاشتیم و با انتقال مشکلات اپراتورها و بخش خصوصی قول همکاری و بررسیهای بیشتر درباره نرخها را گرفتیم.
وی ادامه داد: این عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی همچنین عنوان کرد: اکنون با توجه به افزایش قیمت دلار مشکلات متعددی برای شرکتها ایجاد شده و ما امیدواریم با تغییر این مصوبهها این مشکلات حل شود.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر