در حال خواندن
تدابیر اپراتورها برای جبران افت درآمدها
0

دانیال رمضانی – نرم‌افزارهای موبایلی موسوم به پیام‌رسان و سایر بسترهای اینترنتی همه دست به دست هم‌ داده‌اند تا درآمد اپراتورهای موبایل در ایران و جهان با تهدید جدی مواجه شود.
دو سرویس مکالمه و پیامک منبع اصلی درآمدزایی اپراتورهای کشور بودند، اما نرم‌افزارهای پیام‌رسان این درآمدزایی سنتی و مهم را به چالش کشیدند. به این ترتیب مسدودسازی نرم‌افزارهای ارتباطی در کشور همچون واتس‌اپ، وایبر، تانگو، وی‌چت و غیره به مسایل اقتصادی و سود اپراتورهای موبایل نسبت داده شد.موضوعی که از سوی اپراتور اصلی کشور یعنی همراه‌اول تکذیب شده و مدیران این اپراتور از ظهور واقعیتی به نام اپراتورهای مجازی و بر بستر اینترنت سخن گفتند و راه رقابت و ماندگاری اپراتورهای سنتی را در حذف این رقبا ندیدند.حالا مدیران مخابرات به وضوح و بدون دغدغه‌ای از روش‌های جایگزین برای جبران کاهش درآمدهای مکالمه و خدمات ارزش افزوده خود می‌گویند. مخابراتی‌ها راه عبور خود از این بحران جدید را پیوست با فناوری اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن می‌دانند.از این رو مشخص است که به هر ترتیب مدیران اپراتورها، رقبای جدید خود را پذیرفته و به دنبال راه‌کارهای ادامه رقابت در این فضا هستند.بی‌تردید در دور جدید رقابت دریافت مجوز نسل‌های پیشرفته موبایلی ضرورتی انکار ناپذیر است. اپراتورهای کشور باید بتوانند در بستری جدید خدمات خود را به مشترکانشان ارایه کنند، از این رو رگولاتوری می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در جبران عقب‌ماندگی کشور و اپراتورها در این فضا ایفا کند.فارغ از این اپراتورها گسترش خدمات بر بستر اینترنت را در دستور کار خود گذاشته‌اند که تعامل با بانک‌ها و ارایه انواع خدمات پرداخت همراه از آنجمله است. در همین راستا هفته گذشته همراه‌اول نیز وارد حوزه‌ای جدید و بسیار مهم یعنی سلامت شد. واقعیت آن است که هرم جمعیتی کشور که به نام یک کشور جوان شناخته می‌شدیم به سرعت در حال تبدیل به یک کشور پیر است. کشوری که به زودی نیازهای سلامت، درمان و نگهداری در آن اولویت نخست خواهد شد. در این راستا استفاده از فناوری برای کاهش مسایل و مشکلات نسل آینده نیز اهمیت به سزایی پیدا می‌کند.اگرچه جزییات زیادی از طرح ابرسلامت همراه‌اول در دست نیست اما به نظر می‌رسد این اپراتور وارد حوزه‌ای حتی مهم‌تر از خدمات بانکی شده است.به هر ترتیب در سال‌ها و حتی ماه‌های جدید اپراتورها تلفن‌همراه باید تدابیر بیشتر و جدید‌تری برای حفظ زمینه‌های رقابتی خود ارایه کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر