همانطور که همگان آگاهند ارایه خدمات اجتماعی از سوی دولت به مردم که در بند ۲۹ قانون اساسی هم به آن تاکید شده است از وظایف ذاتی دولت است. از همین رو دفتر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور از سال ۱۳۹۱ با هدف ارایه خدمات بیمه ای در استان قزوین راهاندازی شد. با توجه به جغرافیای پهناور کشور و صعب العبور بودن بسیاری از این روستاها یکی از راه حلیهایی که میتوان این خدمات را به دورترین نقطه کشور نیز ارایه کرد، استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی است. اما اینکه این خدمات چگونه در اختیار روستاییان و کشاورزانی که عمدتا نیز به دلیل کمبود زیرساختهای ارتباطی از سواد دیجیتالی بسیار کمی برخوردارند یکی از موضوعاتی است که اکنون خود باعث شده تا استفاده از فناوریهای نوین در این سازمانها نیز به عنوان یک چالش اساسی مطرح شود. در این زمینه با سعید رضایی، مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان استان قزوین گفت و گو کرده ایم که می خوانید.
قبل از ورود به موضوع اصلی لطفا در خصوص سازمان بیمه
روستایی توضیح مختصری بفرمایید؟
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان پس از
ابلاغ قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۴ با هدف و ماموریت پوشش
مزایای تامین اجتماعی شامل بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری بازماندگان برای
ساکنان مناطق روستایی و عشایری شروع به کار کرد. این صندوق با تصویب اصلاحی از بند
( د ) قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی از سوی مجلس شورای اسلامی به صندوق
بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تغییر نام یافت تا مسوولیت پوشش
کشاورزان غیرساکن در روستا نیز به این صندوق محول شود.
در حال حاضر ارتباط روستاییان با سازمان شما چگونه
از چه طریقی برقرار است؟
صندوق از ابتدای فعالیت خود در جهت چابک سازی سازمان
و همچنین تسهیل دسترسی بیمه شدگان از حضور کارگزاران در سطح روستاها بهره گرفته
است. بدین ترتیب که بر مبنای تقسیمات دهستان در هر استان اقدام به ایجاد کارگزاری
از میان دهیاری ها، تعاونی های روستایی و تعاونیهای تولید روستایی کرده
است. در حال حاضر با استفاده از این امکانات تعداد ۶۸ هزار روستا در سطح کشور که
از این تعداد حدود ۹۰۰ روستای استان قزوین را نیز شامل می شود تحت پوشش خدمات بیمه
ای قرار گرفتند.
منظور از این سوال این بود که آیا اکنون روستاییان
می توانند از طریق اینترنت کارهای بیمه ای خود را انجام دهند یا خیر.
در این صندوق از ابتدا سعی بر آن بود که تمام
ایرادات موجود در نحوه خدمت رسانی در سایر صندوق های بیمه ای مورد ارزیابی کامل
قرار گیرد تا خدمات صندوق با کمترین مشکل به دست خدمات گیرندگان برسد. برخلاف حوزه
تحت پوشش این صندوق و نوع جامعه هدف مورد نظر صندوق که در مقایسه با سایر صندوق ها
بسیار گسترده تر و از نظر امکانات ارتباطی سخت تر به نظر می رسید، تمام توان
سازمان و به خصوص اداره کل انفورماتیک بسیج شد تا استفاده از فناوری های روز دنیا
در اولویت کاری سازمان قرار گیرد. یکی از خدماتی که اکنون بیمهشدگان می توانند از
طریق اینترنت از سازمان دریافت کنند، دریافت سوابق کامل بیمه ای است به نحوی که
فرد با ثبت کدملی در سایت اینترنتی سازمان به آدرس اینترنتی www.roostaa.ir می
تواند به تمامی سوابق بیمه ای خود دسترسی داشته باشد.
همچنین سازمان با توجه به
اینکه در بسیاری از روستاها امکان استفاده از اینترنت را ندارند اقدام به ایجاد
سامانه پیامک کرده است به نحوی که بیمه شده می تواند با ارسال کدملی خود از طریق
تلفن همراه به شماره ۳۰۰۰۲۷ علاوه بر دسترسی به تمامی سوابق بیمه ای خود از زمان
پایان پوشش بیمه ای خود نیز مطلع شود.
در حال حاضر مخابرات مدعی است
در تمامی روستایهای بالای ۲۰ خانوار
امکانات ارتباطی وجود دارد چگونه کارگزاران شما از این امکانات استفاده نکرده اند؟
پس از راه اندازی سامانه
دریافت متمرکز الکترونیکی حق بیمه صندوق قصد داشت تا با هماهنگی دفتر امور روستایی
استانداری قزوین از دهیاری های بیشتری در زمینه ایجاد کارگزاری استفاده کند اما با
توجه به اینکه در برخی از روستاها از جمله بخش الموت غربی، طارم سفلی و بخش های
شهرستان آوج ارتباطات مخابراتی وجود ندارد و همین موضوع باعث شد که به رغم میل
باطنی خود نتوانیم نقاط دسترسی را افزایش دهیم. این در حالی است که دهیاران نیز
برای حل این مشکل نه تنها برای ایجاد کارگزاری بلکه نیاز ارتباطی ساکنان روستاها
این موضوع را پیگیری کرده اند و تاکنون نیز به نتیجه مشخصی نرسیدند.
آیا در کنار تعاونی ها برنامه
ای برای واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت دارید؟
در این زمینه مذاکرات اولیه
جهت واگذاری خدمات صندوق با استانداری قزوین انجام شده است که در ماه آینده به
صورت پایلوت در تعدادی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت در سطح شهرستانها واگذار خواهد شد.
یکی دیگر از برنامه های آتی
صندوق استفاده از امکانات پست بانک و دفاتر ict روستایی
به منظور افزایش نقاط دسترسی بیمه شدگان و امکان استفاده از خدمات در کوتاهترین نقطه است.
برنامه های دیگر شما در
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده چیست؟
رویکرد صندوق برای بهره گیری
از فناوری های نوین به همین نقطه ختم نشده است بلکه هدف گذاری مجموعه مدیریتی
صندوق با افق پرداخت آسان بیمه شدگان از طریق سامانه اینترنتی تعریف شده است. لذا
با همکاری بانک کشاورزی شناسه های ۱۸ رقمی اختصاصی برای هر فرد تعریف شد تا
کارگزارن استانی از طریق سامانه دریافت متمرکز الکترونیکی ( دما ) اقدام به نام
نویسی و یا تمدید حق بیمه روستاییان کنند.
شنیده شده که اکنون پرداخت های
بیمه ای روستاییان به صورت حضوری در شعب بانک کشاورزی انجام می شود، چرا با توجه
به خدماتی که بانکداری الکترونیکی در اختیار شما قرار می دهد به عنوان مثال از
کارت خوان های سیار (pos) استفاده نمی کنید؟
این موضوع در دست انجام است و
همان طور که می دانید استفاده از این روش موجب کاهش تردد روستاییان به شهرها وموجب
جلوگیری از تحمل انتظار صف های طولانی بانک ها خواهد شد. از همین رو در حال مذاکره
با بانک رفاه برای استفاده از امکانات آنها در محل سکونت روستاییان هستیم.
آیا تاکنون به مواردی برخورد
کرده اید که اصلا نیاز به حضور فیزیکی اشخاص برای پیگیری کارهای بیمه خود نبوده و
روستاییان یا به دلیل نبود آگاهی یا اینکه نداشتن دانش استفاده از فناوری های نوین
اقدام به مراجعه به دفاتر شما کرده باشند؟
یکی از مواردی که اکنون نه
تنها سازمان ما بلکه بسیاری دیگر از سازمان های خدماتی با آن مواجه هستند نبود
آگاهی لازم در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که نمونه های آن نیز مانند
پروژه کارت سوخت هوشمند، هدفمندی یارانه ها و سایر موارد مشکلاتی را برای این قشر
شریف ایجاد کرده است. این موضوع نیازمند برنامه ریزی دقیق تر از سوی مسوولان و
نهادهای زیربط است. به عنوان مثال اگر اشتباه نکنم در مقطعی تصمیم بر این شد تا
کشاورزان و باغداران محصولات خود را از طریق اینترنت به خریداران واقعی با قیمت
مناسب بفروشند نه اینکه محصولات خود را با قیمت پایین به واسطه ها بفروشند.
متاسفانه به دلیل نبود امکانات و نداشتن دانش دیجیتالی در بین روستاییان این طرح
با موفقیت روبرو نشد.
هر چند که این موضوع خیلی ربطی به بحث ما ندارد اما
با توجه به اهمیت موضوع از مزایای بیمه روستایی و تفاوت های آن را با بیمه سازمان
تامین اجتماعی بفرمایید؟
در این صندوق حق بیمه ۱۵ درصد است که ۵ درصد توسط
بیمه گذار به صورت سالانه پرداخت می شود و ۱۰ درصد باقیمانده نیز توسط دولت به
عنوان کارفرما پرداخت می شود. تفاوت اصلی در نظر گرفته شده در این صندوق با سایر
صندوق های بیمه ای قرار گرفتن دولت به عنوان کارفرما است. همچنین میزان سطوح
درآمدی استاندارد خانوار روستایی تعیین شده تا براساس این سطوح درآمدی یک خانواده
روستایی سالانه حداقل از ۱۲۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزارتومان حق بیمه پرداخت کند.
یعنی با توجه به میزان پرداختی پایین تر نسبت به
سازمان تامین اجتماعی، میزان دریافت مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی یا فوت بیمه
شده نسبت به سازمان تامین اجتماعی یکسان است؟
در این زمینه با توجه به اینکه دولت با هدف حمایت از
روستاییان و مناطق محروم اقدام به ایجاد این صندوق کرده است اکنون افرادی که در
این صندوق خود را بیمه کرده اند از جهت پرداخت سهم بیمه یک دهم بیمه شدگان سازمان
تامین اجتماعی پرداخت می کنند، این در حالی است که بیمه شدگان این صندوق در آینده
میزان مستمری دریافتی شان از دولت هیچ تفاوتی با مستمری بگیران سازمان تامین
اجتماعی در بخش بیمه های اختیاری و خویش فرمایی نخواهند داشت.
حرف آخر …
هدف اصلی از تشکیل این صندوق
افزایش دایره بیمه ای و کاهش دایره حمایتی افراد است. کشاورزان و روستاییان پیش از
این همواره قسمت عمده فعالیت نهادهای حمایتی مانند کیمته امداد و بهزیستی را تشکیل
می دادند و با ایجاد این صندوق به جای کمک و هدایا با حفظ کرام و عزت انسانی این
جمعیت به سمت صندوق های بیمه ای برای تامین آتیه خود وخانواده ایشان سوق داده
خواهند شد. این صندوق نیز تمام توان خود را جزم کرده است تا نوع خدمت مورد نظر را
با روش هایی متفاوت از سایر صندوق های بیمه ای که در حال حاضر با دشواری های
بسیاری برای جامعه هدف خود در حال خدمات رسانی هستند به خدمت گیرندگان اصلی این
صندوق که در سنگر تولید مواد غذایی کشور مشغول به کار هستند برساند. از نظر ما
حمایت از کشاورزان حمایت از تولید و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها است.
ارسال یک نظر