یک فعال بخش خصوصی در حوزه پرداخت های تلفن همراه گفت: زمانی که هویت بانک روی داده می رود دیگر شعب بانکی معنای سابق خود را ندارد یا شعبه باید به شعبه دیجیتال تبدیل شود یا حذف شود.
نود فناوری – محمد مظاهری درباره دگرگونی به سوی بانک دیجیتال با بیان اینکه درآمد بانکها رو به کاهش و هزینه ها رو به افزایش است، گفت: با بررسی ۱۲ بانک در سال ۹۴ مشخص شد که درآمد شبکه بانکی ۱۸ درصد رشد و هزینه ها ۳۰ درصد افزایش داشته که این موضوع فشار زیادی به شبکه بانکی می آورد و بر این اساس هزینه ها تا ۳۵ درصد از درآمدهای بانکی را از بین می برد.
این کارشناس بانکداری الکترونیکی گفت: ۸ هزار شعبه ۱۲ بانک مذکور بررسی شده که ۶۰ درصد هزینه های پرسنلی، هزینه اداری و استهلاک به شعب تعلق داده شده و ما به این نتیجه رسیدیم سهم هزینه های شعب ۳۸ درصد هزینه های بانکی است و همچنین در بانک های دنیا ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه های بانک مربوط به شعب می شود؛ بنابراین با این هزینه ها اگر شعب بانک ها تبدیل نشوند، هزینه شعب کشنده می شود با این وجود ۶۳ درصد بانک ها شعبه را محل اصلی کسب درآمد بانک می دانند.
مدیرعامل توسن با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال دگرگونی شعب راهبرد بانک است، ادامه داد: شعبه قابل حذف نیست؛ اما چاره ای جز تغییر و دگرگونی نیست.
وی گفت : از سال ۲۰۱۰ بانکها به موبایل بانک تمایل پیدا کردند؛ اما از سال ۲۰۱۷ بانکداری ویدیویی برای بانک ها مهم می شود و به سمت آن حرکت خواهند کرد.
منتشر شده در