در بازار فرآورده های نفتی طی هفته گذشته، بازار بنزین از رونق برخوردار بود.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در هفته گذشته، حاشیه سود پالایشی در بازار سنگاپور نسبت به هفته قبل از آن با افزایش مواجه شد که این امر عمدتا ناشی از تقویت بازار نفتا بوده است.رونق بازار بنزین در هفته ای که گذشتبر این اساس بازار فرآورده منطقه آسیا در هفته پیشین متاثر از وقوع دو آتش سوزی در پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکهای در پنجاب هند و همچنین واحد پالایشی دیگری به ظرفیت ۱۵۵ هزار بشکه در روز متعلق به شرکت showa shell در ژاپن قرار گرفت.این دو آتش سوزی که طی مدتی عملیات فرآورش واحدهای تولیدی مربوطه را مختل ساخت، موجب بر هم خوردن توازن برخی فرآوردهها در منطقه شده و بیشترین تاثیر را بر روی قیمت فرآوردههای سبک بر جای گذاشت به طوریکه حاشیه سود بنزین در سطح بالایی باقی مانده و بازار تک محموله آن نیز رونق گرفت.بنا به این گزارش حاشیه سود بنزین نسبت به هفته قبل کاهش یافت اما همچنان در سطح بالایی قرار دارد چرا که موجودی بنزین ژاپن نسبت به هفته قبل ۲۴۵ هزار بشکه به دلیل تولید کم و تقاضای بالا کاهش یافته و شرکتهای نفتی هندی نیز برای جبران تقاضا ناچار به خرید تعداد زیادی محموله بنزین برای بارگیری در هفتههای آتی شدند.افزایش تقاضا برای نفتااین رخداد موجبات حمایت از بازار نفتا را نیز فراهم آورد. چرا که از یک سو صادرات محمولات نفتا به تعویق خواهد افتد و از سوی دیگر تقاضا برای آن به منظور اختلاط با بنزین افزایش مییابد. همچنین بالا رفتن تقاضای واحدهای پتروشیمی نیز به حمایت بیشتر نفتا انجامید زیرا فاصله قیمتی LPG با نفتا کم شده و از طرف دیگر نرخ حمل LPG از خاورمیانه به آسیا نیز با افزایش روبرو شد که زمینه را برای مقرون به صرفه بودن نفتا به عنوان خوراک برای واحدهای پتروشیمی مهیا ساخت.البته باید مدنظر داشت که تقویت بازار نفتا در منطقه آسیا سبب میشود تا فاصله قیمتی این فرآورده بین بازارهای شرق و غرب افزایش یافته و شاهد جریان این فرآورده از غرب به ویژه مدیترانه به آسیا باشیم.شرایط نامناسب بازار برای فرآوردههای میان تقطیر و نفت کورهاما شرایط برای فرآوردههای میان تقطیر و نفت کوره چندان مساعد نبود عرضه بالای نفت گاز در منطقه موجب شد تا ارزش آن نسبت به نفت خام دوبی تقلیل یابد و با این که موجودی فرآوردههای میان تقطیر در سنگاپور نسبت به هفته قبل به میزان ۱۶۷ هزار بشکه کاهش یافت اما چون همچنان نسبت به سال قبل در سطح بالاتری قرار داشته لذا نتوانست کمک چندانی به حاشیه سود نفت گاز کند.سوخت جت نیز به همین ترتیب به علت حجم بالای عرضه و خارج شدن چین از بازار تک محموله این فرآورده با کاهش حاشیه شود روبرو شد، در مورد نفت کوره نیز تقاضای پایین برای آن موجب شد تا موجودی این فرآورده در سنگاپور ۳.۱ میلیون بشکه افزایش یافته و حاشیه سود آن را کاهش دهد.کاهش قیمت در بازار اروپادر بازار اروپا، اگرچه که قیمت فرآوردهها کاهش یافت اما فاصله آنها (به ویژه بنزین، سوخت جت و دیزل) با بهای نفت خام با بهبود روبرو شدند که علت این امر، کاهش ضریب بهره برداری پالایشی بوده است. توقف و یا کاهش عملیات پالایشی در بسیاری از پالایشگاههای اروپا موجب شد تا عرضه بنزین موتور در منطقه محدود شده و محمولههای ارسالی به ایالات متحده نیز تقلیل یابد که تقویت بازار بنزین را در برداشت به تبع آن، تقاضا برای نفتا به منظور اختلاط با بنزین افزایش یافت به طوری که نفتا که کمتر از برنت ارزیابی شده بود توانست به فاصله قیمتی کمتری با نفت خام دست یافته و این اختلاف در بازار شمال غرب اروپا بیش از دو دلار در هر بشکه نزدیک تر شد.البته تقاضای نفتا در مدیترانه چندان قابل توجه نبوده و فروشندگان آن توجه خود را به خریداران بازار آسیا – اقیانوسیه معطوف داشتند اما افزایش حاشیه سود دیزل ناشی از تقاضای فصلی آن بود که عموما در فصل تابستان در اروپا بالا است این تقاضا درمنطقه مدیرترانه تنها از جانب ترکیه صورت گرفت که توانست حق مرغوبیت دیزل را در مقابل نفت گاز بازار ICE بیافزاید. سوخت جت نیز مانند بنزین به دلیل کاهش فعالیت پالایشی، عرضه محدود و کاهش واردات توانست افزایش حق مرغوبیت نسبت به نفت خام داشته باشد.در مقابل ارزش VGO با گوگرد بالا به واسطه تقاضای کم و عرضه بالا به شدت نسبت به نفت خام افت نمود. آغاز به کار واحد Hydrocrackar پالایشگاه توتال با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز در هلند شرایط بازار این فرآورده میتواند شروع تعمیرات یک پالایشگاه ۱۱۰ هزار بشکه در روزدر پرتغال در اواسط ماه ژوئیه باشد بهای نفت کوره با گوگرد بالا نیز در مقابل نفت خام افزایش داشت اما کاهش فرصت آربیتراژ آن به آسیا – اقیانوسیه مانعی برای تقویت بازار آن محسوب میشود.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر