مجتبی شیرآلی: جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولید کننده و همچنین پنجمین صادر کننده کاشی و سرامیک در جهان است.
میپنا – یکی از بخش های سودده و درآمدزا در صادرات غیر نفتی محصولات معادن کشور است. محصولات سنگ و سرامیک و کاشی کشور مدتی است با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا به جایگاه خوبی در منطقه و جهان رسیده است.مجتبی شیرآلی عضو انجمن کاشی و سرامیک، در نشست بررسی وضعیت صنعت کاشی و سرامیک ایران و حضور در بازارهای جهانی گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ واحد صنفی با ظرفیت تقریبی ۷۰۰ میلیون متر مربع در کشور وجود دارد که سالانه حدود ۴۵۰ میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک تولید میکنند.شیرآلی درآمد صادراتی ایران از کاشی و سرامیک را حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال ذکر کرد و گفت: ایران هم اکنون در جایگاه پنجم صادرات این کالا قرار دارد و عمده تولیدات این شرکت تاکنون به بیش از ۱۵ کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا، روسیه، عراق، ترکیه و چین صادر شده است.عضو انجمن کاشی و سرامیک جایگاه ایران از نظر رشد کمی و کیفی تولید کاشی در دنیا را اول عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ورود تکنولوژیهای بروز تولید این صنعت به کشورمان، هم اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارند.وی میزان تولید جهانی کاشی و سرامیک را بیش از ۱۱ میلیارد متر مربع بیان کرد و گفت: در طول دهه ۹۰-۱۳۸۰ میزان تولید این محصولات از ۸۰ میلیون به مرز ۳۸۰ میلیون مربع در کشورمان رسید.وی نبود زیر ساختهای لازم برای حمل و نقل در حوزه صادرات و عدم توجه به طراحی و زیبایی محصول در تولیدات را مهم ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک ایران ذکر کرد.شیرآلی، با بیان این که با اجرای طرح توسعه قادر به تولید ۳۰ میلیون متر مربع کاشی با کیفیت درجه یک در سال خواهیم بود، تصریح کرد: ظرفیت تولید در نظر گرفته شده برای هر یک از سه گروه محصولات کاشی پرسلانی لعابدار، پرسلانی بدون لعاب و کاشی دیواری لعابدار دوبار پخت به میزان ۱۰ میلیون مترمربع در سال است.وی، با اشاره به ضعف وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت، ارزش شرکتهای تولید کننده محصول نهایی را بسیار بالا دانست و اذعان داشت: خام فروشی، بیارزشترین و غیراقتصادیترین کار ممکن است که باید کنار گذاشته شود.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر