در حال خواندن
ایجاد ارزش افزوده تنها راه داشتن شهر الکترونیک
0

یک فعال حوزه بازاریابی اینترنتی گفت: زمانی می‌توان در کشور ارزش افزوده را بالا برد که به برندسازی و بازاریابی اینترنتی متوسل شد و ارزش افزوده دولت الکترونیک فناوری اطلاعات است.
 مصطفی روشنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده در فضای مجازی به معنای استفاده از مواد اولیه و بازاریابی اینترنتی برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم است.روشنی با اشاره به این که ایجاد ارزش افزوده تنها راه برای داشتن شهر الکترونیک است، بیان کرد: برای ایجاد ارزش افزوده باید از تجربیات کشورهای پیشرو در این زمینه بهره‌مند شویم و برگزاری همایش‌هایی مثل بازاریابی اینترنتی شرق کشور در سطح بین‌الملل موجب سهولت رسیدن به هدفمان که همان پیشرفت در آی‌تی است، می‌شود.وی تاکید کرد: بهتر است در کشور بین زندگی واقعی و مجازی رابطه ایجاد کنیم که یکی از راهکارهای این امر آموزش شهروندان و دعوت از اساتید خارجی و بهره بردن از فنون مدرن آنان است.این فعال بخش بازاریابی اینترنتی به فعالان بخش فناوری اطلاعات کشور پیشهاد کرد: بهتر است باورها و تفکرات خود را به سمت بازایابی اینترنتی ببریم چرا که این تنها راه موفقیت در آی‌تی است و این به معنای تغییر در ارائه خدمات شهروندی است.روشنی اضافه کرد: اگر سعی در شناخت این فناوری و روش کسب درآمد نکنیم قطعا شکست خواهیم خورد چراکه هزینه‌هایی که تبلیغات سنتی در بر دارد بسیار از درآمدی که از این طریق حاصل می شود بالاتر است این در حالی ست که روش بازاریابی اینترنتی روشی ارزان و فراگیر است.وی در ادامه بر اهمیت تغییر نگرش سنتی به مدرن تاکید کرد و گفت: تغییر نگرش سنتی به مدرن تنها مختص به شهروندان یک جامعه نمی‌شود بلکه مدیران و دولت هم باید این تغییر را در اعمال و خدماتی که به مردم ارائه می‌کنند نشان دهند و به زودی باید شاهد تغییر خدمات الکترونیک باشیم.روشنی اضافه کرد: خوشبختانه این تغییر در شهر مشهد دیده می‌شود اما روند کندی دارد که نیازمند آموزش و فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات توسط دولت است.روشنی با ابراز تاسف گفت: پتانسیل مشهد در بازاریابی اینترنتی مخصوصا در حوزه گردشگری بسیار بالاست اما سازمان‌های خصوصی با تردید برای فعالیت در این زمینه قدم بر می‌دارند که این جای نگرانی است.وی با بیان اینکه جامعه بازاریابی اینترنتی (social marketing) یکی دیگر از روشهای بازاریابی اینترنتی (E-marketing) با کم‌ترین هزینه است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما این راه دسترسی یا بسته است یا به سختی حاصل می‌شود و از سوی دیگر صدا و سیما نیز باید همیاری کند تا پیشرفت لازم حاصل شود، با اوضاع کنونی نمی‌توان انتظار داشت در بازاریابی اینترنتی رشد داشته باشیم، ما باید با این پدیده‌ها و فناوری جدید دنیا آشنا شویم، آن را آموزش دهیم و مردم را جهت استفاده درست از آن‌ها راهنمایی کنیم.روشنی اضافه کرد: هر چند هر فناوری نقاط ضعف و قوت منحصر به خودش را دارد اما نباید از نقاط مثبتی که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای کشور ایجاد کنند چشم‌پوشی کرد.وی خاطرنشان کرد: با این حال سازمان‌های خوبی داریم که با وجود مشکلات در این حوزه به فعالیت خود ادامه می دهند؛ چرا که بازاریابی سنتی بازخورد مورد انتظار قرن ۲۱ را ندارد.این فعال بخش فناوری اطلاعات تاثیر بازاریابی اینترنتی بر گردشگری را تاثیری تصاعدی و غیرخطی دانست و عنوان کرد: باید نهایت تلاش خود را در جذب توریست‌های خارجی انجام دهیم.روشنی گفت: برای جذب توریست‌های خارجی می‌توانیم رسانه ایجاد کنیم، اما امکان فیلتر شدن رسانه وجود دارد و روش مناسبی محسوب نمی‌شود.وی بیان کرد: روشی که در عصر حاضر بهترین پاسخ را در کم‌ترین زمان ممکن می‌دهد استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.روشنی ادامه داد: وقتی که یک توریست به ایران سفر می‌کند و پس از بازگشت به کشور خود عکس‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذارد خود یک تبلیغ برای کشور محسوب می‌شود.وی با اشاره به اینکه هر توریست می‌تواند یک سفیر ایران در کشور خودش باشد، اظهار کرد: با توجه به منابع گردشگری و فرهنگ غنی مردم ایران می‌توانیم از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات گردشگری کشور استفاده کنیم و خوشبختانه تا به حال اکثر توریست‌های سفر کرده به ایران از سفر خود راضی بودند و دوستان خود را به این سفر تشویق کرده‌اند.روشنی برگزاری همایش همایش بین‌المللی بازاریابی اینترنتی، اقتصادی و گردشگری شهری که ۲۶ مردادماه در مشهد برگزار می‌شود را در تعامل با پیشرفت صنعت آی‌تی دانست و بیان کرد:با برگزاری این گونه همایش‌ها در سطح بین‌الملل و آموزش در سطح گسترده امکان شکوفایی اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور افزایش پیدا می‌کند. 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر