بخش دوم –
عباس پورخصالیان – یادآوری : در نخستین شماره ویژهنامه تلکام امسال، به عمدهترین دگرگونیهای رُخ داده یا رو شونده در نظام کاری جوامع مدرن در اثر پدیداری تدریجی نوآوریهای همگرایی NBIC در صنعت، به ویژه در صنعت ارتباطات، اشاره شد و امروز، به بخش دوم و پایانی آن اشاره میشود.
مقدمه: ابعاد انقلاب نسل چهارم صنعت ارتباطات که امروز شاهد پدیداری تدریجی آن هستیم، بزرگتر از انقلاب فاوا است، همآنگونه که ابعاد انقلاب فاوا، نیز بزرگتر از انقلاب صنعتی بود.
با نگاهی به ادوار گذشته بر صنعت ارتباطات میتوان دریافت که این صنعت (همگام با سایر صنایع) تا پایان سده بیستم، سه انقلاب و سه نسل از فناوری را تجربه کرده است و اکنون در سده بیست و یکم، نسل چهارم خود را تازه دارد تجربه میکند.
چهار انقلاب دورانساز
این چهار انقلاب دورانساز عبارتند از:
- انقلاب نسل ۱ صنعت ارتباطات، با نوآوری ماشینهای مبتنی بر نیروی بخار در آغاز دومین دهه سده هجدهم رُخ داد؛
- انقلاب نسل ۲ صنعت ارتباطات با نوآوری ماشینهای الکتریکی به وجود آمد و به مدت حدود یک سده، تقدیر صنعت ارتباطات و تولید کارخانهای را رقم زد؛
- انقلاب نسل ۳ صنعت ارتباطات، (و به همراه آن سایر صنایع) با نوآوری ماشینهای مبتنی بر فاوا و پردازش اطلاعات، پدیدار شد؛
- در پایان سده بیستم، حوزههای علوم شناختی (cognitive sciences)، نانوفناوری، فاوا و زیستفناوری، نخست هر یک مستقل از دیگری اما همه متأثر از علوم رایانهای، با محوریت فاوا و دستاوردهای آن توسعه یافتند و به بلوغ رسیدند و سپس همگرایی و تجمیع همه آنها در یک حوزه واحد مطرح شد که سرانجام، طی ۱۶ سال اخیر، نخستین پدیدههای صنعت نسل ۴، مبتنی بر برنامههای عملی همگرایی علوم و فنون مذکور، انقلابگونه پدیدار شدند و گفتمانسازی بهمنظور ظرفیتسازی مدیران صنعت از طریق سیاستگذاری، مقرراتنویسی و و وضع قانون برای Industry 4. 0، به ویژه در اروپای واحد، آغاز شده است.
فناوریهای همگرا در خدمتِ بهسازی عملکرد مدیران و ظرفیتسازی
دگرگونیهای صنعت و فناوری، انقطاعی و مُنقطعساز (disruptive) هستند و در صورت غفلت مدیران جامعه از چرخه حیات صنعت و فناوری، خانمانبرانداز! از همین رو، وزارت بازرگانی و بنیاد ملی علوم ایالات متحده، پانزده سال پیش در آغاز سده بیست و یکم، در روزهای سوم و چهارم دسامبر ۲۰۰۱، برای آموزش مدیران، کارگاهی را در واشنگتن برپا کرد با عنوانِ: «فناوریهای همگرا در خدمتِ بهسازی عملکرد انسان» [Converging Technologies for Improving Human Performance ] که حاصل آن: گزارشی است به نام NBIC 2001، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، رجوع کنید به وبگاهِ زیر: http://www. wtec. org/ConvergingTechnologies/Report/NBIC_report. pdf
کتابِ «فناوریهای همگرا در خدمتِ بهسازی عملکرد انسان» توسط مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ایران به فارسی ترجمه شده و با شابک:۰-۵۱-۵۷۶۹-۹۶۴-۹۷۸ در سال ۱۳۸۶ در تهران منتشر شده است.
معنی صنعت نسل ۴
در عمل، صنعت نسل ۴ را میتوان ناشی از به خدمت گرفتن افزارههای هوشمند مستقل (برای مثال: استخدام رُباتهای فوق هوشمند) در کارخانه، شرکت، فروشگاهها و در عرصههای لشگری و کشوری ، خانگی و شخصی دانست؛ افزارههایی که فرایند تولید و ارائه خدمات را به صورت هوشمند و خودکار ساماندهی میکنند. این افزارهها، میانا (واسط یا اینترفیسِ) فضای سایبری و فیزیکی هستند که اگر در کارخانه به خدمت گرفته شوند، به آنها: CPPS یا Cyber physical Production systems میگویند و این سامانههای سایبری- فیزیکی در طول و عرض زنجیره ارزش صنعتی، با یکدیگر همکاری، مستقل از انسان باهم اقدام به برقراری ارتباط و تصمیمسازی میکنند. در برخی از زمینههای غیر راهبردی حتی میتوان وظیفه تصمیمگیری را نیز به عهده این سامانهها گذاشت.
کاربردهای صنعت نسل ۴ و ضرورت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در هر کشور و در سطح جهان
یکی از اهداف صنعت نسل ۴، رسیدن به بهرهوری بالا در صنعت (برای مثال: عُقلایی اداره کردن بخشهای اقتصادی) و در دولت (برای مثال: به صفر رساندن ضایعات و تلفات برای نیروهای انسانی خودی در صحنههای جنگ با دشمن) است.
از همین دو نمونه میتوان حدس زد که صنعت نسل ۴، به کلی تعادل و توازن قوا در سامانههای فنی- اجتماعی کشوری را در سراسر جهان به نفع فناوری، بهم میزند و همین جاست که درک و اجرای درست مهندسی تابآوری (resilience engineering) که در ایران با گفتمان اِعمال سیاستهای “اقتصاد مقاومتی“ (در عرصه اقتصاد ملی) مشهور شده است، اهمیت فوقالعاده پیدا میکند.
اکنون مدیران باید توجه داشته باشند که:
- اولاً، مدیران برای اجرای مدیریت تابآوری (resilience management واِعمال سیاستهای “اقتصاد مقاومتی“) نخست در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (که نسبتاً آسان است) و دولتمردان برای اجرای آن در کل اقتصاد ملی (که بسیار مشکل است) باید از همان آغاز یعنی در فاز طراحی سامانهها اقدام کنند.
- ثانیاً: مدیران یا دولتمردان از همان آغاز فاز طراحی سامانهها همزمان با اجرای اصول مدیریت تابآوری (resilience management و اِعمال سیاستهای “اقتصاد مقاومتی“) باید از یاری یک یا چند مربی مدیریت دگرگونی برخوردار باشند.
گفتمان شناسی، مشکلِ گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و مهندسی تابآوری
در اینجا ضروری است توجه شود که: گفتمان، اگرچه واژهای نو در زبان فارسی امروز نخبگان جامعه ایران است اما تفکر درباره آن تحت عنوان فرق میان کلام و نطق و قول، به قرن پنجم هجری و به ناصر خسرو برمیگردد. از نظر وی: «میان نطق و میان کلام و قول چه فرق؟ که پارسی یکی و معنی اندرو بسیار!»
به رغم این قدمت حدوداً هزار ساله مقوله گفتمان در کشور ما، امروزه درک چیستی گفتمان برای بسیاری از معاصران مشکل و درنتیجه گفتمانسازی نیز برای ایشان چه بسا مشکلتر است. با این وجود، بسیاری از ما چه بر آن وقوف داشته باشیم یا آگاهی نداشته باشیم، گاه به آن عمل میکنیم.
گفتمان، نخست شبکه اجتماعی واژهها و جملاتی است که بافتار یک متن را میسازند و سپس “کانسپت”ها یا همیافتهای مربوط به یک یا چند موضوع معین است که یک مجموعه از متون مرتبط را تشکیل میدهند.
گفتمان، دارای ژانرهایی است از قبیلِ: گفتمان سیاسی، گفتمان فرهنگی، گفتمان اقتصادی، گفتمان فنی، گفتمان علمی، گفتمان حقوقی، گفتمان آموزشی و گفتمان مدیریتی. تا این مجموعه تدوین نشود، گفتمانسازی رُخ نمیدهد.
ما در مواجه با تکانههای صنعت نسل ۴، نیازمند همه ژانرهای گفتمان و گفتمانسازی هستیم.
نخبگانِ نظریهپرداز بخش فاوای کشور امروزه، به لحاظ جامعالاطراف بودن فاوا و علوم و فنون نوین و تأثیرگذاری شگرف آنها در جهانِ برساخته و بر جانها و جهانهای درون، به گونهای فزاینده، به گفتمانشناسی و گفتمانسازی در عرصههای متنوع فاوا و موضوعهای مرتبط (به ویژه در اقتصاد مقاومتی بخش و مدیریت تابآوری کل نظام) نیازمندند.
در این زمینه اگر از شعارهای طحی درگذریم، تاکنون بخوبی روشنگری شده است اما ما هنوز اندر خم یک کوچهایم! باید بپذیریم که به لحاظ محوریت فاوا در امور توسعهای امروز جوامع بشری، بارهای بزرگی بر دوش مدیران و نخبگان بخش فاوا گذاشته شده که آنها این بارها را نمیتوانند به تنهایی حمل کنند. سازمان فناوری اطلاعات ایران، شوراهای عالی فناوری اطلاعات و فضای مجازی به علاوه دانشگاهیان، علمای حوزههای علمیه، متعهدان جوامع مدنی و کارگزاران رسانهها باید در فضایی بدون رعب و وحشت، و آکنده از امید و تدبیر، دست در دست یکدیگر، اقتصاد مقاومتی و از آن مهمتر: مهندسی تابآوری را با تولید انبوه نظرات و تحلیلهای خود گفتمانسازی کنند تا تکانههای صنعت نسل ۴، به کسی و نهادی آسیب نرسانند بلکه به همه سود برسانند.
ارسال یک نظر