در حال خواندن
اقدامات کشورهای مختلف برای کاهش شکاف آموزش دیجیتال ناشی از کووید ۱۹
0

طبق گزارش یونسکو در اوایل شیوع پاندمی کرونا، این بیماری همه‌گیر، مدارس را در سراسر جهان مجبور به تعطیلی کرد و بیش از ۱.۵ میلیارد دانش‌آموز کودک و نوجوان را تحت‌تاثیر قرار داد. ‌از این‌رو، دولت‌ها در تلاش هستند تا راهکارهای یادگیری دیجیتال را برای تداوم فرایند یادگیری والدین، معلمان و دانش‌آموزان در این دوران شکننده، تسهیل کنند. ‌اکنون سوال این است: برای دانش‌آموزانی که دسترسی منظم و مقرون‌به‌صرفه اینترنتی ندارند، چه تدبیری اندیشیده شده است؟ چگونه آنها در این مدت می‌توانند به یادگیری خود ادامه دهند؟

یونسکو، برای تامین نیاز فوری به آموزش، مشارکت جهانی برای حمایت از کشورها به منظور ارتقای بهترین روش‌های آموزش از راه دور و دستیابی کودکان و جوانان را که بیشتر در معرض خطر هستند، آغاز کرد. ‌اودره ازوله، مدیرکل یونسکو گفت: بزرگ‌ترین خطر این است که کودکان خانواده‌های حاشیه‌نشین تحصیلات خود را از دست می‌دهند و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. ‌به گفته او، این‌ چالش، مستلزم نوآوری، مشارکت و همبستگی است. ‌

این ائتلاف، بازیگران و منابع جدید را برای یک پاسخ موثر و یکپارچه به‌کار می‌گیرد. ‌هدف، ایجاد تغییر است. ‌تاثیر حداکثری، با هدف رسیدن به محروم‌ترین افراد، مدنظر است.این تغییرات باید مطابق با نیازهای ملی و راه‌حل‌های جهانی باشد. ‌این مهم، با گرد هم آوردن شرکای جهانی و محلی برای راه‌حل‌های موثر و فوری، ایجاد خواهد شد. ‌این اقدامات فوری در سطح کشورها برای رفع شکاف آموزش دیجیتال در حال انجام است.

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، سازمانی کاملا متعهد به این اتصال جهانی است. ‌این موسسه، بخشی از این ائتلاف است که شامل شرکای بخش خصوصی مانند مایکروسافت،GSMA ، ویدونگ، گوگل، فیس‌بوک، زوم، KPMG و Coursera نیز هست که منابع و تخصص خود را برای ظرفیت‌سازی در این زمینه به کار می‌گیرند.

 

  • کووید ۱۹ و شکاف دیجیتال

کووید ۱۹، شکاف آموزش دیجیتال را آشکار می‌کند. ‌برابری برای دسترسی به یادگیری مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات یک نگرانی اساسی است زیرا دانش‌آموزان کم‌برخوردار، دسترسی کمتری به رایانه و سایر دستگاه‌های خارج از مدارس دارند. ‌در بعضی موارد، دانش‌آموزان در مناطقی زندگی می‌کنند که برق آنها ضعیف است یا اتصال اینترنت ندارند.

طبق داده‌های ITU، هرچند حدود ۹۳ درصد جمعیت جهان از پهنای باند تلفن‌همراه شبکه۳G  یا بالاتر برخوردار هستند اما هنوز ۳.۶ میلیارد نفر، آفلاین هستند. ‌در صورت بروز بحران جهانی بهداشت، دسترسی به اینترنت برای اقتصاد روزمره، بسیار مهم و برای افراد آسیب‌دیده، حیاتی است.

 

  • اقداماتی برای کاهش شکاف آموزش دیجیتال

اقدامات فوری مختلفی در سطح کشورها برای رفع شکاف آموزش دیجیتال در حال انجام است. ‌

ایتالیا: بسته ۸۵ میلیون یورویی برای حمایت از آموزش از راه دور برای ۸.۵ میلیون دانشجو و دانش‌آموز و بهبود ارتباط در مناطق تفکیک‌شده اختصاص داده است. ‌

چین: در حال تهیه رایانه برای خانواده‌های کم‌درآمد و ارایه بسته‌های داده تلفن‌همراه و یارانه‌های مخابراتی برای دانشجویان و دانش‌آموزان است. ‌

فرانسه: تلاش می‌کند به ۵ درصد از دانش‌آموزانی که به اینترنت یا رایانه دسترسی ندارند، وام داده شود یا رایانه اجاره‌ای دریافت کنند و یا تکالیف خود را به صورت چاپی در خانه تحویل بگیرند. ‌

امارات: برای کاهش این شکاف، خط تلفن برای معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده تا در صورت مواجه شدن با هر مشکلی، از آنها پشتیبانی فنی بگیرند. ‌

آمریکا: در واشنگتن، مدارس به ارایه خدمات یادگیری آنلاین تشویق نمی‌شوند، مگر اینکه دسترسی عادلانه تضمین شود.

پرتغال: برای مقابله با این واقعیت که همه دانشجویان و دانش‌آموزان در خانه به اینترنت دسترسی ندارند، دولت پیشنهاد همکاری با خدمات اداره پست را برای تحویل برگه‌های کار و تمرین که در خانه انجام می‌شود، ارایه کرد.

این‌ها، تنها نمونه‌هایی از تلاش‌های فراوانی است که برای کمک به ایجاد محیطی برای تداوم یادگیری دانش‌آموزان کم‌برخوردار در این زمان دشوار انجام می‌شود تا به کاهش شکاف دیجیتالی کمک کند.

منبع: عصر ارتباط

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر