دبیر شورای عالی مناطق آزاد از درخواست جدی دو سرمایهگذار خارجی برای راهاندازی قطب سوم خودروسازی در ایران خبر داد و گفت: با موافقت وزیر نفت، ساخت پالایشگاه هرمز در بندر عباس به جاسک منتقل میشود.
میپنا – اکبر ترکان امروز – دوشنبه – در نشستی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در آستانه شرایط جدید بینالمللی به سر میبرد، سرمایهگذاران قطب سوم خودروسازی در ایران، منتظر روشن شدن فضای جدید هستند؛ بنابراین باید منتظر نتیجه مذاکرات بود. چون اگر مذاکرات در شرایط گذشته به سر میبرد سرمایهگذاران مجبور بودند با شرکای خارجی کار کنند اما اگر فضا باز باشد، قدرت آنها بیشتر خواهد شد.وی همچنین مبنی بر اینکه با توجه به مثبت بودن روند مذاکرات چه برنامههایی برای توسعه مناطق آزاد دارید؟ گفت: مقام معظم رهبری حمایت جدی از مذاکرهکنندگان اعلام کردهاند و اینها علامتهای مهمی است که به گروه مذاکرهکننده جرات جلو رفتن میدهد تا در چارچوب سیاستهای کلی نظام کار را پیش ببرند که تصور می کنم مسائل فنی آن تا حدود زیادی حل شده است.ترکان با بیان اینکه البته کارشکنیهایی از جناحهای تندرو در ایالات متحده مشاهده میشود، افزود: عملکرد سناتورهای آمریکا تعجبآور بود و جمع دیگر نیز برای تخریب مذاکرات، اقداماتی انجام میدهند و به نظر میرسد قوانین بینالمللی را آمریکاییها نمینویسند و مجامع بینالمللی در این زمینه اقدام میکنند. اما در هر حال یک توافق خوب را انتظار داریم که در آن سیاستهای کلی نظام رعایت شود و فکر میکنم به این موضوع نزدیک هستیم؛ بنابراین لازم است صاحبنظران بگویند پس از توافق چگونه اوضاع را مدیریت کنند، چون تا به حال به دنبال اداره وضعیت موجود بودیم ولی بعد از توافق، بازارها به روی ما گشوده میشود و باید بدانیم به چه سمتی میرویم.مشاور رییس جمهور در عین حال تاکید کرد: باید سناریوهای اقدامات مهم را برای دوران بعد از تحریم بنویسیم و ما نیز در مناطق آزاد به این موضوع میپردازیم که پس از تحریم، مناطق آزاد ما چه پتانسیلها و زیرساختهایی برای جذب سرمایهگذاران خارجی دارند و آیا مناطق آزاد از نظر حملونقل دریایی، زمینی، هوایی برای جذب سرمایهگذاران مساعد هستند یا خیر.دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر افزایش محدوده تردد خودروها در مناطق آزاد گفت: نظریه مهمی وجود دارد و آن این است که منطقه آزاد به عنوان جایگاهی برای ورود خودروهای لوکس نشود، چون طبیعتا تردد این خودروها در داخل منطقه مشکلی ندارد ولی خروج آنها به سرزمین اصلی ضرورتی ندارد و معتقدیم اگر کسی توانایی مالی دارد و میخواهد به عنوان مثال از خودروی “پورشه” استفاده کند باید هزینه ترخیص آن را نیز بپردازد.وی همچنین در رابطه با این سوال که مناطق آزاد به پایگاه واردات تبدیل شده اند، اظهار کرد: مناطق آزاد از اهداف اولیه خود فاصله گرفتهاند و باید از واردکنندگی به قطب صادرات تبدیل شود، ولی باید ببینیم اگر قرار شد کالایی صادر کنیم چه کالایی باید صادر شود، چون ما در نفت، گاز و انرژی مزیت داریم و باید به مزیتهای موجود در این زمینه بپردازیم. منبع:پرشین خودرو
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر