در حالی که قرار است برای ساماندهی وضعیت بازار سیمکارتهای بیهویت، اطلاعات ارسالی مالکان سیمکارت جهت تطبیق، با سامانه ثبت احوال چک شود اما این سامانه اکنون روی اپراتورها بسته است.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته اعلام شد که مطابقت کد ملی مالکان سیمکارت با اطلاعات ارسالی آنها به اپراتورها آغاز شده و کسانی که اطلاعات اشتباه برای اپراتورهای موبایل ارسال کرده باشند، سیمکارتشان قطع میشود.با اجرای این رویه در واقع مرحله دوم احراز هویت صورت گرفت؛ مرحله اول شامل دریافت اطلاعات هویتی و کد ملی مشترکان موبایل از طریق پیامک بود که تا هشتم فروردین ماه به پایان رسید و مرحله دوم نیز تطابق اطلاعات شد.این کار در راستای ساماندهی وضعیت آشفته بازار سیمکارتهای بینام و نشان صورت گرفت تا شاید از این طریق شاهد مزاحمتها، جرم و جنایات کمتری باشیم زیرا تا پیش از این افراد بسیاری بوده که سیمکارت خریداری کرده و بدون روال قانونی نقل و انتقال، سیمکارت خود را در اختیار فرد دیگری قرار داده بودند.همین موجب فراهم شدن زمینهای برای سوء استفاده کنندگان از سیمکارتهایی شده بود که به نام خودشان نبود.از نیمه دوم سال گذشته اپراتورها و رگولاتوری بهکرّات و بهشکلی منظم مشترکان موبایل را نسبت به اجرای این طرح آگاه کردند و طی فراخوانهای پیامکی از آنها خواستند تا کد ملی مالک سیمکارت را به اپراتور ارسال کنند. قطعاً بسیاری این کار را انجام داده و بسیاری هم بدون توجه به این هشدارها همچنان خود را به راه دیگری زدند.افرادی که این پیامکها را ندیدند یا دیدند و خود را به راه دیگری زدند، سیمکارتهایشان بعد از آخرین اولتیماتوم قطع شد و کسانی هم که اطلاعات هویتی را برای اپراتور ارسال کردند در مرحله تطبیق با اسناد ثبت احوال قرار گرفتند.اما نکته مهم این است که قرار بود پایگاه داده مشترکی بین سازمان ثبت احوال و اپراتورها به وجود آید تا تطبیق اطلاعات مشترکان بهشکل لحظهای صورت گیرد؛ در واقع قرار بود تا اطلاعات هویتی ایرانیان در اختیار اپراتورها نیز قرار داده شود تا بهمحض درخواست برای فعالسازی سیمکارت، مشخص شود که چهکسی و با چه اعتباری از سیمکارت استفاده میکند.بهعبارتی شاید با این رویه، افراد سابقهدار و مجرم در همان ابتدای کار توسط اپراتورها شناسایی میشدند و این زنگ خطر در گوششان به صدا در میآمد که شاید این سیمکارت در آینده منجر به بروز حوادثی غیرقابل پیشبینی شود.با این حال همچنان این پایگاه داده مشترک بین اپراتورها و سازمان ثبت احوال فعال نشده و وحید صدوقی مدیر عامل همراه اول در این باره به تسنیـم گفت: اکنون بهشکل موردی با این سازمان هماهنگ میکنیم و بهعبارتی لیست را در اختیار آنها قرار میدهیم و تأییدیه میگیریم.وی عنوان کرد: سامانه بین ما اکنون بهشکل آنلاین نیست در حالی که باید آنلاین باشد تا بهلحظه بتوانیم تطبیق هویت را داشته باشیم.مدیر شرکت ارتباطات سیار در ارتباط با آخرین آمار از مشترکانی که در همراه اول هنوز اطلاعات هویتیشان وجود ندارد یا بهعبارتی اطلاعات مالک سیمکارت را برای این اپراتور پیامک نکردهاند نیز گفت: آخرین آمار مشترکان فاقد کد ملی در همراه اول حدوداً ۲۰هزار نفر بود که طبق روال قانونی یا بهشان تذکر داده یا یکطرفه شدهاند.
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر