در حال خواندن
آمادگی مخابرات برای ارایه مکالمه نامحدود، فقط ۱۰ هزار تومان
0

مدیران روابط عمومی‌های شرکت‌های عضو گروه مخابرات ایران دو روز مانده به افتتاح چهاردهمین نمایشگاه تلکام در نشست هم‌اندیشی شورای سیاست‌گذاری و اصحاب رسانه اقدام به معرفی سرویس‌ها و برنامه‌های خود در این نمایشگاه کردند. البته با توجه به اینکه این روزها موضوع تغییر تعرفه‌های مخابراتی نیز سوژه داغی برای رسانه‌ها شده عمده وقت این نشست به سوالات خارج از موضوع نمایشگاه کشیده شده که مشروح آن را می‌خوانید.
منصوره خالقی-
عرضه سیم کارت دانشجو در نمایشگاه تلکام
نود آی سی تی – داوود زارعیان، معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران از عرضه سیم کارت دانشجو، راه‌اندازی سامانه متمرکز پرداخت قبوض، سرویس سلامت موبایل و تاسیس فروشگاه مشترک موبایل و تلفن ثابت توسط گروه مخابرات ایران در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی – ایران تله‌کام ۲۰۱۳ – خبر داد.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران گفت: اتحادیه جهانی مخابرات هر ۴ سال یک بار نمایشگاه تلکام جهانی را برگزار می‌کند و دوره بعدی این نمایشگاه جهانی در سال ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.
زارعیان افزود: نمایشگاه تلکام در دنیا از اعتبار خاصی برخوردار است و ریشه در اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) دارد.
وی گفت: اتحادیه جهانی مخابرات هر ۴ سال یکبار نمایشگاه تلکام جهانی را برگزار می‌کند. به این صورت که در سال‌های زوج، کنفرانس سران مختار و یک سال پس از آن نمایشگاه تلکام جهانی برگزار می‌شود. همچنان که در سال ۲۰۱۴ کنفرانس سران مختار و در سال ۲۰۱۵ نمایشگاه تلکام جهانی برگزار می‌شود.
وی گفت: علاوه بر تلکام جهانی، نمایشگاه تلکام منطقه‌ای نیز برگزار می‌شود. اتحادیه جهانی مخابرات منطقه برگزاری نمایشگاه را به گونه‌ای انتخاب می‌کند که اولویت برگزاری به ترتیب در آسیا، افریقا و امریکا باشد.
زارعیان گفت: در ایران نیز چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تلکام مخابرات از ۴ تا ۷ مهرماه برگزار می‌شود.
معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به رویکرد جهانی نمایشگاه تلکام، گفت: رویکرد نمایشگاه تلکام در سال‌های گذشته دست‌خوش تغییر شده است، تا سال ۱۹۹۸ رویکرد نمایشگاه تلکام بیشتر تجهیزات ‌محور بود. پس از سال ۲۰۰۲ از تجهیزات دور شد و بر راه‌حل، نرم‌افزار و سرویس‌های ارزش‌افزوده که اپراتورها ارائه می‌کنند متمرکز شد.
 
نمایشگاه تلکام از سال ۸۶ اوج گرفت
وی گفت: در ایران، به‌‌رغم برگزاری چهارده دوره نمایشگاه تلکام، نمایشگاه واقعی از سال ۸۶ و با شروع فرآیند خصوصی‌سازی در صنعت مخابرات و ارتباطات و ورود اپراتور دوم موبایل، آغاز و از رکود خارج شد.
زارعیان افزود: در سال ۸۷ و با خصوصی‌سازی مخابرات، نمایشگاه تغییر کرد و این تغییر هم‌اکنون از تفاوت رفتار دولتی و خصوصی در نمایشگاه مشخص است.
وی یادآور شد: مهمترین دستاورد این نمایشگاه برندسازی خواهد بود. رویکرد اصلی، ارائه خدمات جدید و آشنایی مخاطبان با خدمات جدید ارتباطی است و تجهیزات در اولویت دوم است.
معاون شرکت مخابرات ایران بیان کرد: امسال گروه مخابرات ایران برای چهارمین سال به صورت متحد در نمایشگاه شرکت می‌کند تا سبدی از خدمات ارتباطی را به مشتریان ارائه کند. در فضایی به مساحت ۴ هزار و ۷۰۰ متر (۷۰۰ متر فضای باز و سالن‌های ۷ و ۶) تمامی شرکت‌هایی که به صورت مستقیم با مخابرات ایران همکاری دارند، حضور می‌یابند.
وی از رونمایی چندین سرویس در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: عرضه سیم کارت دانشجو مختص دانشجویان با امکانات و قابلیت‌های ویژه و راه اندازی فروشگاه مشترک تلفن ثابت و همراه براساس توافقنامه شرکت ارتباطات ثابت با سیار از جمله این طرح‌ها است؛ همچنین فروش ADSL مخابرات با یک مودم بی‌سیم رایگان توسط شرکت خدمات اول TCT ارائه خواهد شد و از سامانه پرداخت متمرکز ۲۰۰۰ رونمایی می‌شود که این سامانه قابلیت پرداخت تلفنی تمامی قبوض را برای مشترکان تهرانی ممکن می‌کند.
 
صورتحساب مشترکان علی‌الحساب صادر می‌شود
 با بیان اینکه این شرکت تا پنجم مهرماه منتظر تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اعلام نرخ‌های مخابراتی خواهیم ماند، گفت: در صورتی که تعرفه‌ای رسما به ما ابلاغ نشود برای قبوض جدید مشترکان تلفن ثابت و همراه نرخ علی‌الحسابی را اعلام خواهیم کرد.
 
با نرخ ۵۲۰ ریال موافقت نمی‌کنیم
زارعیان با اشاره به برخی مذاکرات برای تعیین نرخ ۵۲۰ ریال به ازای هر مکالمه تلفن ثابت به جای ۶۱۸ ریال که چندی است مطرح شده است، گفت: مخابرات به دلیل هزینه‌ها و میزان تورم با این نرخ موافق نیست.
وی با اشاره به اینکه توقف طرح هم کدسازی مخابرات و حذف مبلغ ۹۰۰ تومان به عنوان آبونمان از قبوض مشترکان به دستور وزیر ارتباطات انجام شد، افزود: این در حالی است که از ۱۵ مرداد ماه مخابرات طرح یکسان سازی کدهای شهرستانی را آغاز کرده و قراربود بابت اجرای این طرح ماهانه ۹۰۰ تومان از مشترکان دریافت کنند اما این طرح متوقف شد و در استان‌هایی که هم‌کد شدند این ۹۰۰ تومان دریافت نمی‌شود.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: یکسان سازی نرخ مکالمات موبایل نیز به دستور وزیر ارتباطات متوقف و قرار شد برای تغییر نرخ‌ها کمیته‌ای از سوی وزارت ارتباطات تشکیل شود و این موضوع را مجددا بررسی کنند. بر این اساس ما تا پنجم مهر ماه که قبوض را صادر خواهیم کرد صبر می‌کنیم تا وزارت ارتباطات رسما تعرفه‌های جدید را به ما اعلام کند.
 
دولت نمی‌تواند درآمد بخش خصوصی را کاهش دهد
وی در خصوص اینکه گویا وزارت ارتباطات در خصوص افزایش تعرفه مکالمات تلفن همراه نظرش بر روی ۵۲۰ ریال است افزود: مخابرات با ۵۲۰ ریال به ازای هر دقیقه تعرفه تلفن همراه موافق نیست و کمیسیون تنظیم مقررات نمی‌تواند مصوبه‌ای را تنظیم کند که مغایر بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی است.
زارعیان گفت: براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه موثر مکالمات همراه اول چیزی در حدود ۵۴۰ ریال است و اینکه اکنون دولت بخواهد میزان تعرفه را به ۵۲۰ ریال کاهش دهد موجب زیان بخش خصوصی خواهد شد که این بر خلاف قانون است و مخابرات به هیچ وجه با این تعرفه موافقت نخواهد کرد.
زارعیان با تأکید بر‌این‌که فرآیند نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه را اطلاع رسانی می‌کنیم و به طور قطع در صورت عدم اعلام وزارت ارتباطات برای این دوره مشترکان صورتحساب علی‌الحساب صادر خواهد شد، افزود: دولت باید محل تأمین اعتبار یکسان‌سازی کدهای مخابرات را اعلام و بابت جبران هزینه این طرح روشی را به مخابرات اعلام کند.
 
حق السهم دولت کم شود مکالمات را ارزان می‌کنیم
معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به پیشنهاد مدیرعامل این شرکت گفت: چنانچه دولت حق‌السهم خود را از درآمد مخابرات کاهش دهد مخابرات نیز می‌تواند تعرفه‌های مکالمات را کاهش دهد.
زارعیان در این زمینه افزود: بعد از خصوصی سازی ۳۱ درصد درآمد مخابرات در بخش تلفن همراه و USO، هشت درصد درآمد تلفن ثابت و پنج درصد درآمد دیتا به دولت پرداخت می‌شود و همچنین دولت حق مالیات، فرکانس، زیرساخت و نامبرینگ را نیز از مخابرات دریافت می‌کند. طی چهار سال گذشته نیز حق دولت از بابت این درآمدها افزایش یافته به نحوی که برای مثال تعرفه شماره‌گذاری ۶۲ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه مخابرات ۵۰ درصد درآمدش را تقدیم دولت می‌کند، تأکید کرد: چنانچه دولت حق‌السهم خود را از درآمد مخابرات کاهش دهد، مخابرات نیز می‌تواند تعرفه‌های مشترکان را کاهش دهد.
 
ایده مکالمه رایگان مخابرات به دولت
زارعیان در خصوص اینکه مخابرات طرحی را در دست بررسی دارد که مبلغ۱۰ هزارتومان به صورت ماهانه از مشترکان تلفن ثابت دریافت کند و در ازای آن مشترکان هر چقدر که می‌خواهند با تلفن صحبت کنند، گفت: رویکرد دنیا به مسأله تلفن ثابت، مبنی بر تعرفه‌گران مکالمات است، بنده ایده‌ای را در مخابرات مطرح کردم که در صورتی که دولت با آن موافقت کند، می‌تواند تعرفه‌گذاری بخش تلفن ثابت را متحول کند.
وی در مورد این ایده افزود: مخابرات حاضر است به ازای هر خط تلفن ثابت ماهانه ۱۰ هزار تومان درآمد داشته باشد و مکالمات را برای مشترکان آزاد کند این به این معنی است که هر مشترک ماهانه ۱۰ هزار تومان به مخابرات هزینه پرداخت کند و به هر میزانی که بخواهد با تلفن ثابت خود با تمام نقاط داخل و خارج از کشور مکالمه داشته باشد.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران میزان درآمد مخابرات از خط تلفن ثابت را شش هزار و۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تورم و اتفاقات چند سال گذشته هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت بیش از ۳ هزار تومان است اما مخابرات بابت هزینه نگهداری تنها ۳۱ تومان آبونمان از مشتریان دریافت می‌کند.
زارعیان گفت: هم اکنون با توجه به اینکه بیش از ۴ میلیون شماره تلفن ثابت نیمه فعال در کشور وجود دارد و این در حالی است که هزینه واگذاری یک خط تلفن ثابت در بسیاری از مناطق نیز بیش از ۷۰۰ هزار تومان است، با این حال ما مجبوریم این خطوط را زنده نگه داریم و نهایتا ۵۰ هزار تومان بفروشیم. با این محاسبات چنانچه با نرخ دریافت ۱۰ هزار تومان به ازای هر خط موافقت شود، بسیاری از مشکلات تعرفه این بخش حل خواهد شد.
 
 
پوشش تالیا سراسری می‌شود
زارعیان همچنین از اعلام پوشش سراسری شبکه اپراتور تالیا همزمان با افتتاح نمایشگاه تلکام خبر داد و گفت: هم اکنون تالیا در ۳۰ مرکز استانی و ۶۰ شهر پوشش دارد که با توافقی که با این اپراتور خواهیم داشت تجهیزات تلفن بی‌سیم روستایی – WLL – را در اختیار این شرکت خواهیم گذاشت و ۷۰۰ سایت BTS در مرحله اول به این شبکه افزوده می‌شود و پوشش این اپراتور در کل کشور کامل می‌شود.
وی در خصوص اینکه آیا امکان رومینگ تالیا با شبکه همراه اول در جاده‌ها و سایر شهرهایی که پوشش ندارد وجود دارد یا خیر گفت: این موضوع نیز در دستور کار است و به زودی این اتفاق نیز خواهد افتاد.
معاون شرکت مخابرات ایران از واگذاری سرویس فون واژه توسط مخابرات تهران، سرویس سلامت موبایل توسط برکت تل و تالیا و آی‌پی‌مدیا در نمایشگاه تله‌کام خبر داد.
 
چرا نامه توقف تبلیغات اپراتور برتر تلفن همراه به صدا و سیما ارسال شد
زارعیان در خصوص اینکه نامه‌ای از سوی معاونت نظارت رگولاتوری به سازمان صدا و سیما مبنی‌بر جلوگیری از تبلیغات ایرانسل در زمینه اول شدن در حوزه انتخاب اپراتور اول ارسال شده و همچنان این اپراتور در تبلیغات محیطی و اینترنتی از این موضوع به عنوان تبلیغات استفاده می‌کند گفت: در همان زمان ما اعتراض خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی‌بر اینکه چرا اپراتور برتر پس از جشنواره اعلام شد ارائه کردیم.
وی افزود: همان زمان هم اعتراضاتی در نحوه این انتخاب مطرح شد و در انتها نیز اصلا مشخص نشد که شاخص‌های این انتخاب چه بوده است.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران گفت: اینکه وزیر جدید ارتباطات موضوع ارزیابی اپراتورهای را براساس نظر مردم و برخی شاخص‌های شفاف مطرح کرده‌اند ما کاملا از آن استقبال می‌کنیم اما اینکه در گذشته این انتخاب توسط عده‌ای انجام شده است و خود آنها نیز نامه‌ای مبنی بر متوقف شدن تبلیغات این موضوع در رسانه ملی می‌زنند سؤال برانگیز است.
 
حاضر به خرید سیم کارت مشترکان بدهکار هستیم
ناصر قدیر کاشانی مدیرعامل خدمات اول TCT نیز در این نشست از برنامه‌های این شرکت با توافق با اپراتور همراه اول برای وصول مطالبات از مشترکان بدهکار موبایل خبر داد و گفت: اطلاعات ۱۰ هزار مشترک بدهکار به ما اعلام شده تا در چندین روش امکان پرداخت بدهی به مخابرات را برای این مشترکان فراهم کنیم؛ هم اکنون به نشانی دارندگان موبایل‌های بلااستفاده و بدهکار مراجعه کرده و شرایط را برای پرداخت اقساطی این مشترکان فراهم می‌کنیم؛ همچنین در صورت موافقت مشترکان، امکان خریداری به روز سیم کارت‌های دائمی مشترکان بدهکار نیز فراهم شده است.
 
 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر