در حال خواندن
آب رفته به جوی باز می گردد؟
0
منصوره خالقی – ابتدای امسال بود که شرکت شاپرک به نمایندگی از بانک مرکزی ابلاغیه ای محرمانه مبنی بر اعمال محدودیت به دلیل ناامن بودن سرویس ussd به تمامی شرکت های پرداخت الکترونیک ارسال کرد. حال اینکه چگونه این ابلاغیه محرمانه ابتدا در شبکه های پیام رسان موبایلی و بعد از آن در بسیاری از رسانه ها بارها و بارها باز نشر پیدا کرد محل مناقشه نیست.
نود فناوری –اما نکته اصلی درباره این ابلاغیه حواشی و جو بدی است که در صنعت پرداخت الکترونیکی و مشترکان تلفن همراه ایجاد کرده، چرا که مشترکان تلفن همراه نگران از دست رفتن اطلاعات بانکی خود و شرکت های فعال در این حوزه نگران از دست رفتن سرمایه گذاری خود هستند و البته برخی از رقیبان نیز خوشحال از این اتفاق که قطعا با حذف این سرویس به تعداد مشتریان آنها اضافه خواهد شد.
اما اوج این ماجرا آنجا بود که محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک هفته گذشته طی مصاحبه ای با روابط عمومی خود به این نکته اشاره کرده است که “در مقایسه نقطه به نقطه با تیر ۹۴ نیز صرفا تعداد ابزار پذیرش موبایلی دارای کاهش شدید بوده و دو ابزار دیگر با افزایش در تعداد همراه بوده اند. این موضوع با توجه به اعمال محدودیت ها برای ایمن سازی بستر ابزار پذیرش موبایلی (USSD) در مهر ماه ۹۴ از سوی بانک مرکزی قابل توجیه است.”
حال نکته اینجاست چرا رگولاتور بانکی و مجریانش با علم به این موضوع که ابلاغیه های صادر شده چه تبعاتی می تواند داشته باشد با این حال آگاهانه نسبت به صدور آن اقدام می کنند، پرسش برانگیز است؟
اینکه مدیرعامل شاپرک نیز تایید می کند که احتمالا ابلاغیه اخیر بانک مرکزی دلیل کاهش تعداد تراکنش های پذیرش موبایلی (USSD)است، آیا مدیران بانکی از آن خوشحال هستند یا نگران؟
ابزاری که به گفته مدیران پرداخت کشور حدود ۸۰ درصد ترافیک شبکه شاپرک را به خود اختصاص داده و براساس آمار تنها ابزار موفقی بوده که توانسته با توجه به زمان ارایه سرویس به سرعت در بین مردم فراگیر شود، اکنون باید چه راهکاری برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته آن در بین مشترکان داشت و آیا اتفاقاتی از این دست موجب نمی شود که مردم در مواجهه با سرویس های پرداخت همراه که در آینده قطعا در کشور ارایه خواهد شد، بی اعتماد شوند؟
البته نکته مهمتری که این روزها در خصوص این ابلاغیه به گوش می رسد، ملغی شدن آن توسط یک ابلاغیه دیگر است که گویا به زودی نیز منتشر خواهد شد.
حال با این وضعیت پیش آمده سوال اینجاست که چه اتفاقی افتاده که کمتر از دو ماه مانده تا رسیدن به زمان ایجاد محدودیت برای سرویس USSD به یکباره تصمیم به رفع محدودیت گرفته می شود!؟
اینکه اکنون تایید می شود که به دلیل همین ابلاغیه مردم نسبت به استفاده از این سرویس بی اعتماد شده اند و تعداد تراکنش ها کم شده است اکنون چه کسی باید هزینه این موضوع را پرداخت کند، مردم، شرکت ها یا رگولاتوری بانکی.
ما هم با این موضوع موافقیم که سرویس USSD از نظر امنیتی مشکلاتی دارد و باید امنیت آن افزایش یابد اما این دلیل نمی شود که به یکباره بدون اینکه سرویس جایگزینی برای آن وجود داشته باشد تصمیم به حذف یک سرویس فراگیر در کشور گرفته شود.
لذا با شرایطی که خواسته یا ناخواسته در آن افتاده ایم، به نظر می رسد اگر از هم اکنون زمانی مشخص برای راه اندازی سرویس جدیدی که تمامی قابلیت های سرویس USSD از جمله رایگان بودن، در دسترس پذیری بدون نیاز به اینترنت یا گوشی هوشمند را داشته باشد در نظر گرفته شود، علاوه بر رفع خلاء بی اعتمادی مردم به خدمات پرداخت همراه، به مرور شرکت ها نیز در سرمایه گذاری های خود به صورت هدفمند عمل می کنند و در نهایت سرویس قابل اطمینانی به مردم ارایه شود.
منبع: هفته نامه عصر ارتباط
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر