در حال خواندن
پیشنهادی به جای انتشار اوراق قرضه شبکه ملی اطلاعات
0

عباس پورخصالیان – وزیر ارتباطات از احتمال انتشار اوراق قرضه برای شبکه ملی اطلاعات خبر داده است.
نود آی سی تی – در تفسیر این خبر، نخست، پیش¬نیازهای انتشار اوراق قرضه برای شبکه ملی اطلاعات؛ دوم، مشکلات قانونی آن، و سپس راه برون¬رفت از مشکلات مطرح می¬شوند.برای روشن شدن پیش¬نیازهای انتشار اوراق قرضه جهت تحقق شبکه ملی اطلاعات باید به چهار پرسش زیر پاسخ داد:• پرسش اول بسیار اساسی است: آیا برای اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، برنامه کسب¬وکار تهیه شده است؟چنانچه برنامه کسب¬وکار، یا «Business Plan» بعنوان برنامه مادر پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات، تهیه، تصویب و منتشر نشود، حتم داشته باشید، کمتر کسی به مشارکت برای تحقق آن ترغیب می¬شود.• پرسش دوم، در باره هدف قانون¬گذار است. آیا محل مصرف قانونی پول حاصل از انتشار اوراق قرضه، شبکه ملی اطلاعات است؟تا آنجایی که از قانون بودجه سال پیش و سال جاری برمی¬آید، هم مصوبه هیات وزیران درباره آئین‌نامه اجرایی بند (۱ـ۳۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور و هم آئین‌نامه اجرایی «ز» تبصره «۶» ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه می¬دهند، به میزان یک هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی، بمنظور طرح‌های انتفاعی دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی با اولویت اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مناطق محروم و کمترتوسعه یافته (فرضاً دفاتر فاوای روستایی) منتشر کند. یعنی اگر وزیر ارتباطات می¬خواهد پول حاصل از انتشار اوراق قرضه را برای اجرای شبکه ملی اطلاعات خرج کند، اول باید بیاید هزینه اجرای هریک از بخش¬های بین-شهری، درون¬شهری و روستایی شبکه ملی اطلاعات را در آورد و هدف از انتشار اوراق قرضه را توسعه شبکه ملی اطلاعات در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور قلمداد کند تا با قانون بودجه، همخوانی داشته باشد.• پرسش سوم، در رابطه با ابلاغیه و قانون اصل ۴۴ مطرح می¬شود. براساس قانون اصل ۴۴، اجرای بخش بین¬ شهری شبکه ملی اطلاعات بدست دولت، قانوناً قابل توجیه است، اما آیا اجرای بخش شهری و روستایی شبکه ملی اطلاعات توسط دولت قانونی است؟-پاسخ منفی است! بخش شهری و روستایی شبکه ملی اطلاعات می¬تواند توسط بخش خصوصی اجرا شوند.پس وزیر محترم ارتباطات می¬تواند اوراق قرضه را منتشرکند اما نه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات! او برای توسعه شبکه ملی اطلاعات می¬تواند به روش تأمین مالی بهتری رو بیاورد.• پرسش چهارم: دولت بجای انتشار اوراق قرضه به چه روشی می¬تواند رو بیاورد؟خوشبختانه، بر اساس بند “ب” ماده ۲۱۴ قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شده است: روش اجرائی مشارکت بخش عمومی- خصوصی را با پیش‌بینی تضمین‌های کافی به‌کارگیرد. به همین مناسبت، پیش‌نویس لایحه قانون مشارکت عمومی- خصوصی توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و با مشارکت نهادهای ذی¬ربط در وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به معاونت راهبردی رئیس جمهور برای تقدیم به مجلس تا پایان اسفند ۹۲ ارائه شد ( ایسنا، ۸ بهمن ۱۳۹۲ ). بنابراین، تشکیل مشارکت عمومی- خصوصی، بزودی قانونی می¬شود؛ و این مدل مشارکت، هم آلترناتیوی مناسب بجای انتشار اوراق قرضه برای تأمین مالی پروژه شبکه ملی اطلاعات است و هم قانون اصل ۴۴ را رعایت می¬کند.اجرای مشارکت عمومی- خصوصی مزایای دیگری هم دارد:• بین بخش عمومی و خصوصی بطور مشخص تقسیم کار می¬کند؛• از مخاطرات تأمین¬کنندگان اعتبار می¬کاهد؛• مسؤولیت¬های کمرشکن را از دوش وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات برمی¬دارد، ؛ و• بخش خصوصی کشور را متعهد و آماده پذیرش پروژه¬ها و مسؤولیت¬های بزرگ می¬کند.کسانی که با مقوله مشارکت عمومی- خصوصی آشنایی دارند، می¬دانند که مشارکت عمومی- خصوصی، هدف¬محور است. به همین دلیل در قانون تجارت کشورهای انگلیسی¬زبان، به آن Special Purpose Entity می¬گویند یعنی: یک SPE، شرکتی با عمر مشخص است و پس از رسیدن به هدف برنامه، منحل می¬شود. نمونه آلمانی چنین شرکتی، کنسرسیوم متشکل از وزارت دفاع، زیمنس و آی.بی.اِم آلمان است که شبکه ارتباطات فاوای ارتش آلمان را تحت عنوان «هرکولس» نوسازی می¬کند، و نگه¬داری و بهره¬برداری را تا مدتی به عهده می¬گیرد. در سال ۲۰۱۳ در اتحادیه اروپا، حدود ۱۴۰۰ (هزار وچهارصد) مشارکت عمومی- خصوصی با تأمین مالی ۲۶۰ میلیارد یورو از بخش خصوصی فعالیت می¬کردند.ضمناً در ایران، براساس ماده ۱۶۴ قانون برنامه پنجم توسعه، اجرای مشارکت عمومی- خصوصی برای تحقق شبکه ملی اطلاعات با یکی از رویکردهای: ساخت، بهره‌برداری، واسپاری (BOT)؛ یا مهندسی، تدارک، ساخت (EPC) ممکن شده است.بنابر این: وزیر محترم ارتباطات اگر بخواهد از قانون اصل ۴۴ پیروی؛ و از ظرفیت¬های ایجاد شده در قانون برنامه پنجم بخوبی استفاده کند، راه¬حل¬هایی بهتر از انتشار اوراق قرضه برای تأمین مالی پروژه شبکه ملی اطلاعات دارد. اما پیش از هر چیز، شرط عقل، داشتن برنامه کسب¬وکار برای ترغیب سرمایه¬گذاری روی پروژه شبکه ملی اطلاعات است.در پایان به این نکته اشاره می¬شود که تفسیر نگارنده، منتشره در دو شماره پیش این هفته¬نامه، یک بازخورد اعتراضی درپی داشت، حاکی از آن که مقامات در سازمان فناوری اطلاعات ایران، ابهامی در مورد چگونگی تحقق شبکه ملی اطلاعات ندارند. اگر چنین است، برنامه کسب¬وکار پروژه شبکه ملی اطلاعات، رهنگاشت و نگاشت سازمانی آن روی میز آقایان حاضر و آماده است، پس لطف کنند به هر نحوی که مناسب می¬دانند، به ارائه آنها در این هفته¬نامه یا سایر رسانه¬ها همت گمارند تا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.منبع:هفته نامه عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر