رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: میتوان گفت خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده و در دسترسی به خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و همه میتوانند از شرایطی یکسان در کشور بهرهمند شوند و این بیانگر آن است که فناوری اطلاعات ابزار مهمی در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب میشود.
محمد خوانساری در پیامی که به مناسبت هفتم مهر ماه، سالروز تأسیس این سازمان منتشر کرد، ضمن تشکر از همکاران و بخشهای مختلف دولتی، خصوصی و تشکلها که این سازمان را در دستیابی به اهداف همراهی کردهاند، به تشریح تکالیف تعریف شده برای این سازمان پرداخت.
خوانساری اظهار کرد: فناوری اطلاعات در سالیان گذشته در دنیا و به تبع آن در کشور عزیزمان ایران، نقشی بیبدیل و انکارناپذیری در پیشرفت همه برنامههای کشور یافته است. در دنیایی که دسترسی به هوش مصنوعی و بهرهگیری و تعمیق حداکثری از آن به امری مهم و رقابتی برای کشورها تبدیل شده است، سازمانی حاکمیتی مانند سازمان فناوری اطلاعات ایران در مهیاسازی بسترها برای رشد و پیشرفت حداکثری در این حوزه و سایر حوزهها نقشی کلیدی دارد.
وی افزود: توسعه خدمات توسط سازمان با کمک سایر دستگاههای متولی، منجر به سهولت دسترسی به این خدمات و رضایتمندی مردم شده است که زیرساختهای اطلاعاتی و پردازشی عمده این خدمات توسط سازمان مهیا شده است. تعداد تراکنشها در مرکز ملی تبادل اطلاعات در کل سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۶ میلیارد و در شش ماه نخست سال جاری به بیش از چهار میلیارد رسیده است که عمده این تراکنشها مربوط خدماتی است که مردم از سامانههای دستگاههای دولتی و حتی خصوصی دریافت کردهاند.
او ادامه داد: پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) با شمول عمده دستگاههای دولتی امروز بیش از ۵۲.۷ میلیون کاربر با حداقل یکبار استفاده دارد. پنجره واحد مدیریت زمین (zamin.gov.ir) نیز با دو کارکرد پایش و حفاظت از اراضی ملی و طبیعی و همچنین درگاه یکپارچه ارتباط مردم با تمامی سازمانهای مسئول در حوزه مدیریت اراضی در کنار سکوهایی دیگری مانند درگاه ملی مجوزهای کشور (mojavez.ir) و بسیاری موارد دیگر در دستور کار قرار گرفته و به مرحله اجرا در آمده است.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: از سوی دیگر، فناوری اطلاعات ابزار مناسبی برای سنجش رضایت مردم از خدمات حضوری و برخط و امکان مشارکت و اخذ نظر از ایشان در مورد موضوعات مختلف تبدیل شده که امکانات مورد نیاز این بخش نیز توسط همکارانم در سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری شرکتهای دانشبنیان فراهم شده است. به واسطه این شرایط، امروزه میتوان گفت خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده است. اینک در دسترسی به انواع خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه با یکدیگر وجود ندارد و همگان میتوانند از شرایطی مشابه و یکسان در تمامی نقط کشور بهرهمند شوند بیانگر آن است که فناوری اطلاعات ابزاری مهم در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب میشود.
خوانساری تشریح کرد: با درنظر گرفتن این مهم و دستاوردهایی که تاکنون محقق شده است؛ در برنامه هفتم پیشرفت نیز مسئولیتهای متعددی برای سازمان فناوری اطلاعات ایران در نظر گرفته و میتوان از آن به عنوان ماموریت پنج سال آینده سازمان یاد کرد. بر این اساس، تدوین سند نظام دولت هوشمند و حکمرانی داده، تأمین زیرساختهای لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال، فراهمسازی دسترسی کسب وکارهای دیجیتال به دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات، تدوین سند سیاستها و الزامات حفاظت و حمایت از دادههای شخصی، خدمات امنسازی و ارزیابی و رتبهبندی سالانه امنیت رایانیکی (سایبری) برای بخش های مختلف، استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند از طریق مشارکت عمومی خصوصی و مواردی دیگر از جمله احکام ۱۲گانه برنامه هفتم پیشرفت برای این سازمان به شمار میروند.
او ادامه داد: اجرای این احکام به صورتی جدی پس از ابلاغ برنامه هفتم در سازمان برنامهریزی و شروع شده و امید است که با همکاری و همراهی بخشهای مختلف با سرعت و قدرت اجرای این قانون پیش برود و در پایان این برنامه شاهد تحقق حداکثری احکام مذکور و تحول در رویهها و خدمات دولت با بکارگیری فناوری اطلاعات باشیم.
وی در پایان گفت: بدون شک در رسیدن به این نقطه، علاوه بر همکاران پرتلاش و متخصص سازمان فناوری اطلاعات ایران، سایر فعالان این حوزه از دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان گرفته تاسازمان نظام صنفی رایانهای کشور، یاریرسان و همراه ما بودهاند که قدردان همه این زحمات هستم و امیدوارم با تداوم این همکاریها بعد از این نیز شاهد تحقق اهداف برنامه هفتم و در نهایت، پیشرفت کشور به همراه تحقق عدالت اجتماعی و رضایتمندی مردم از دریافت خدمات نظام جمهوری باشیم.
ارسال یک نظر