مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضوابط جدید قیمت گذاری خودروهای وارداتی توضیح میدهد.
میپنا – وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی ضوابط جدیدی برای قیمتگذاری خودروهای وارداتی تعیین کرده که براساس آن، واردکنندگان خودرو از ابتدای اسفندماه ملزم به رعایت آن هستند. این اقدام در حالی از سوی این وزارتخانه انجام شده که شورای رقابت تاکید دارد که مسئول تعیین قیمت خودروهای وارداتی برعهده این شورا است؛ چراکه بازار خودروهای وارداتی در انحصار کامل است. اما با این حال، وزارت صنعت بالاخره به دعواهای قیمتگذاری خودروهای وارداتی خود با شورای رقابت پایان داد و ضوابط تعیین قیمت فروش خودروهای وارداتی را ابلاغ کرد.در همین رابطه محمود دودانگه، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: «این موضوع دو بعد دارد و شما فقط با عینک انحصار نمیتوانید به صنعت خودرو یا هر صنعت دیگری وارد شوید و بگویید چون انحصاری هست یا نیست، پس این کارها را انجام دهیم.»وی با بیان اینکه کشور ما مانند کشورهای غربی یا شرقی نیست، افزود: «ما یک بعد دیگر جدا از انحصار داریم و آن، بحث فضای کسبوکار است.»صنعت خودرو درجهای از انحصار را داردمشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «به نظر من در کشور ما با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از بازار خودرو در اختیار دو بنگاه بزرگ است و در مقابل نیز یکی دو بنگاه بزرگ کار واردات را انجام میدهند، درجهای از انحصار وجود دارد، منتها فضای کسبوکار کشور به حدی سخت و سنگین است که نیاز داریم بخش خودرو و صنعت را بیشتر حمایت کنیم.»دودانگه عنوان کرد: «ما نمیتوانیم صنعتی را که در طول دهههای گذشته سرمایهگذاریهای قابل توجهی روی آن شده است و اشتغال قابل توجه و وزن زیادی در اقتصاد ملی و رشد اقتصادی دارد، یکدفعه رها کنیم و بگوییم از یک طرف تعرفه را پایین میآوریم و از طرف دیگر نیز حمایت لازم را از آن نمیکنیم و شما هر کاری دوست دارید، انجام دهید. منطق و عقل این موضوع را نمیپذیرد.»وی متذکر شد: «باید یک برنامهای را دنبال کرده و پیشبینی کنیم که شورای رقابت به عنوان یک نهاد حاکمیتی تکلیف کند که وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف ۵ سال آینده برنامهای بدهد که بازار خودرو از انحصار خارج شود. برای مثال، اگر در حال حاضر دو خودروساز وجود دارد که ۷۰ درصد بازار خودرو کشور را در اختیار دارند، تعداد آنها افزایش یابد تا رقابت ایجاد شود؛ اگرچه به نظر من هماکنون این رقابت وجود دارد.»به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر انلاین، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «همچنین شورای رقابت به عنوان یک نهاد حاکمیتی که باید زیرساختهای ایجاد رقابت و رفع انحصار را پایش کند، میتواند به وزارت صنعت تکلیف کند که شما که متولی واردات هستید، برنامهای ارائه دهید که برای مثال، ظرف ۵ سال تعداد واردکنندگان عمده افزایش یابد.»دودانگه یادآور شد: «با قیمتگذاریای که هماکنون شورای رقابت انجام میدهد، نهتنها انحصار از بین نمیرود، بلکه مشکلی به مشکلات صنعت و بخش خودرو اضافه میکند، زیرا وقتی قیمتگذاریها واقعی و درست نباشد، صنعتی که در طول سالهای گذشته یک سرمایهگذاریهای عظیمی روی آن شده، وارد زیانهای آنچنانی خواهد شد که اصلا دیگر نمیتواند روی پای خود بلند شود.»وی متذکر شد: «صنعت خودرو کشور با این قیمتگذاریها دچار چالش جدی شده و زیانهای بسیار گستردهای را داده است
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر