در حال خواندن
دولت قیمت اینترنت را افزایش داد
0

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نرخ‌های جدید تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ADSL را برای ارایه دهندگان خدمات اینترنت اعلام کرد که برمبنای این مصوبه ارایه کنندگان برای دریافت مبلغ ثابت ماهیانه به عنوان هزینه برقراری و نگهداری از مشترکان مجاز هستند.
نود آی سی تی- کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در جلسه شماره ۱۵۲ خود با توجه به بررسی‌های تعرفه خدمات اینترنت پرسرعت از طریق فناوری ” ADSL ” و براساس قیمت تمام شده این خدمات، نرخ‌های جدیدی را برای ارایه به کاربران مصوب کرد.
براساس این مصوبه ارایه کنندگان خدمات می‌تواند به صورت ثابت ماهیانه حداکثر مبالغی به عنوان هزینه برقراری و نگهداری مطابق با تعرفه‌های مدنظر از مشترکان خود دریافت کنند.  
 
 

هزینه برقراری و نگهداری ماهیانه (ریال)

نرخ بیت (کیلوبیت برثانیه)

۲۰۰۰۰

 64 کیلوبیت بر ثانیه

 22500

 128 کیلوبیت بر ثانیه

 30000

 256 کیلوبیت بر ثانیه

 45000

 512 کیلوبیت بر ثانیه

 75000

 1024 کیلوبیت بر ثانیه

 120000

 2048 کیلوبیت بر ثانیه

جدول نرخ های مصوب برای برقراری و نگهداری ماهیانه 
 
 
براساس این مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای کسری از گیگابایت، تعرفه به صورت خطی محاسبه می‌شود و برای حفظ شرایط رقابتی، کف تعرفه ۶۰ درصد سقف تعرفه در هر سطح تعیین خواهد شد.
همچنین در صورت درخواست مشترکان، ارایه کننده خدمات موظف به ارایه خدمات در تمامی سطوح جدول مدنظر هستند.
تعرفه‌های تعیین شده برای حجم ترافیک دریافتی است و با توجه به ماهیت ارایه کننده خدمات موظف است در محاسبه ترافیک، ADSL نامتقارن خدمات مشترکان برای مجموع دریافت و ارسال به میزان بیست و پنج درصد حجم ترافیک اضافی برای مشترکان لحاظ کند.
حداکثر ضریب تسهیم خط ۱ به ۸ تعیین می‌شود و ارایه کننده خدمات باید یک هشتم حداقل نرخ بیت خط – سرعت- را برای مشترکان خود تضمین کند.
 
 

سطوح تعرفه

بازه حجم ترافیک (G BYTE )

تعرفه هر گیگابایت(ریال)

ملاحظات

سطح اول

 5> حجم >1

۴۵۰۰۰

سطح دوم

 10> حجم >5

۳۵۰۰۰

تا ۵ گیگابایت مطابق تعرفه سطح اول و مابقی مطابق تعرفه سطح دوم

سطح سوم

 20> حجم >10

۳۰۰۰۰

تا ۵ گیگابایت مطابق تعرفه سطح اول، بیش از ۵ تا ۱۰ گیگابایت مطابق تعرفه سطح دوم و مابقی مطابق تعرفه سطح سوم

سطح چهارم

 40> حجم >20

۲۵۰۰۰

تا ۵ گیگابایت مطابق تعرفه سطح اول، بیش از ۵ تا ۱۰ گیگابایت مطابق تعرفه سطح دوم، بیش از ۱۰ تا ۲۰ گیگابایت مطابق تعرفه سطح سوم و مابقی مطابق تعرفه سطح چهارم

سطح پنجم

 حجم >40

۲۰۰۰۰

تا ۵ گیگابایت مطابق تعرفه سطح اول، بیش از ۵ تا ۱۰ گیگابایت مطابق تعرفه سطح دوم، بیش از ۱۰ تا ۲۰ گیگابایت مطابق تعرفه سطح سوم ، بیش از ۲۰ تا ۴۰ گیگابایت مطابق تعرفه سطح چهارم و مابقی مطابق تعرفه سطح پنجم

سقف تعرفه حجم ترافیک به صورت پلکانی و مطابق با این جدول تعیین می‌شود
 
براساس این مصوبه سقف تعرفه خدمات برای ضرایب تسهیم کمتر از ۱ به ۸ نیز به میزان تعیین شده در این مصوبه خواهد بود.
همچنین ارایه کنندگان خدمات موظف به انجام تعهدات تا پایان قرارداد براساس قراردادهای موجود خود با مشترکان خواهند بود و تغییر قراردادهای موجود مشترکان نیز براساس تعرفه‌های جدید اجباری نبوده و تنها در صورت تمایل مشترکان، ارایه کننده خدمات می‌تواند قراردادهای موجود خود را بروز رسانی کند.
ارایه کننده خدمات باید در بسته‌های تعرفه‌ای خود نرخ بیت (سرعت) و مدت زمان ارایه خدمات را به صورت شفاف به متقاضیان ارایه و در قرارداد مشترکان لحاظ کند.
در صورت اتمام حجم خریداری شده و عدم اقدام مشترک برای خرید حجم اضافی، ارایه کننده خدمت باید اتصال مشترک را تا پایان زمان قرار داد حفظ کند، مگر اینکه در قرارداد به نحو دیگری با مشترک به توافق رسیده باشد.
 
 

 تعرفه

 حداکثر ضریب اشتراک پهنای باند

 59200 ریال

 64 کیلوبیت بر ثانیه

 99200 ریال

 128 کیلوبیت بر ثانیه

 125600ریال

 256 کیلوبیت بر ثانیه

 204800 ریال

 512 کیلوبیت بر ثانیه

 383200 ریال

 1024 کیلوبیت بر ثانیه

 745600 ریال

 2048 کیلوبیت بر ثانیه

نرخ استفاده از ADSL که با توجه به نرخ اشتراک و میزان حجم دانلود کاربران تغییر می کند
 
در همین حال براساس این مصوبه، هزینه مودم به عهده مشترک است و ارایه کننده خدمت مجاز به فروش اجباری مودم به مشترکان نخواهد بود و در صورت استفاده مشترک از مودم‌های استاندارد، ارایه کننده خدمت ملزم به ارایه خدمات به مشترکان است. همچنین در صورت درخواست مشترک هزینه راه‌اندازی تجهیزات انتهایی (مودم) به عهده مشترک است که در این صورت سقف تعرفه راه‌اندازی خدمت مبلغ ۹۵ هزار ریال خواهد بود و در صورت درخواست مشترک، ارایه کننده خدمات موظف به نصب و راه اندازی تجهیزات انتهایی مشترکان است.
به گزارش مهر، ارایه کنندگان این سرویس موظفند تعرفه خدمات را به نحو مناسب و به طور شفاف و رایگان به مشترکان اطلاع رسانی کند و می‌توانند با اطلاع و تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بسته‌های تشویقی مختلف را به مشترکین خود ارایه کنند.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه دایر کردن (رانژه) خطوط مشترکان را حداکثر مبلغ ۳۰ هزار ریال و تعرفه تخلیه خطوط را حداکثر ۲۰ هزار ریال در نظر گرفت و اعلام کرد که شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت از تاریخ درخواست شرکت‌های ارایه کننده خدمات، نسبت به دایر کردن و یا تخلیه خطوط مشترکان اقدام کند.
در همین حال دریافت این مبالغ منوط به اجرای سامانه مندرج در مصوبه کمیسیون شماره ۹۷ خواهد بود در صورت عدم اجرای آن، اخذ مبالغ مذکور مجاز نبوده و شرکت مخابرات ایران موظف به دایر و تخلیه خطوط مشترکان حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت است.
دراین راستا در صورتی که ارایه کننده خدمات، مبالغ دایری و تخلیه خطوط را به شرکت مخابرات ایران پرداخت کند، می‌تواند حداکثر مبلغ ۵۰هزارریال برای هزینه‌های دایری و تخلیه فقط یک بار در هنگام راه‌اندازی اتصال از مشترکان خود دریافت کند.
همچنین ارایه کننده خدمات مجاز به دریافت هیچ مبلغ دیگری از مشترکان، به غیر از مبالغ مندرج در این مصوبه و مبالغی که حسب قوانین کشور لازم التادیه است، نخواهد بود.
در صورت تغییر تعرفه پهنای باند اینترنت، سقف تعرفه حجم ترافیک به میزان یک چهارم میزان تغییر تعرفه پهنای باند اینترنت تغییر خواهد یافت و ارایه کننده خدمات موظف است از زمان اعمال تغییر تعرفه، این موضوع را برای مشترکان خود لحاظ کند.
در صورت تغییر تعرفه لینک‌های دیتا و انتقال، تعرفه حجم ترافیک نیز به میزان یک ششم میزان تغییر تعرفه لینک‌های دیتا و انتقال تغییر خواهد یافت و ارایه کنندگان خدمات موظف هستند از زمان تغییر تعرفه، این موضوع را برای مشترکان خود لحاظ کند.
شرکت‌های ارایه کننده خدمات موظف به راه‌اندازی سامانه اندازه‌گیری سرعت و کیفیت خط در شبکه خود و نیز شبکه اینترنت با امکان کد رهگیری سوابق اندازه‌گیری مشتریان در بازه‌های زمانی سه ماهه و ایجاد دسترسی برخط برای سازمان رگولاتوری هستند.
گفتنی است، این تعرفه شش ماه پس از زمان ابلاغ، با توجه به بازخوردهای حاصل از اجرا و گزارش سازمان تنظیم مقررات مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر