کاربران پیشین گوشیهای هوشمند ویندوزی برای مدتی طولانی از رابطکاربری کاشیمحور مایکروسافت بهره میبردند و این اکوسیستم تبدیل به یک عادت برای آنها شده بود اما، متأسفانه گوشیهای ویندوزی ارمغانی جز شکست برای کاربرانشان نداشتند. تیم سرفیس در مایکروسافت سخت در تلاش برای ساخت محصولات نوآورانه و باکیفیت هستند؛ این مسئله را میتوان در ساخت دستگاههای ۲ در ۱ و به دنبال آن، تبدیلشدن به منبع الهام برای شرکایشان، بهوضوح ملاحضه کرد. از اینرو، گمانِ کار روی دستگاهی در دستهبندی موبایل با برند سرفیس چندان دور از انتظار طرفداران گوشیهای ویندوزی نیست. این طرفداران امیدوار، از مدتها پیش نام «سرفیسفون» را در محفلهای تکنولوژی برای دستگاه موردانتظارشان مطرح میکنند اما، اگر محصول یادشده مایکروسافت عملکردی فراتر از موبایلهای مرسوم بازار داشته باشد، بهنظر نمیرسد که وجود پسوند «فون» چندان مناسب باشد.
در طول سال ۲۰۱۷، تحلیلگران بسیاری به علاقهی مایکروسافت برای ساخت دستگاهی که قدرت کامل ویندوز را در قالب موبایل ارائه کند، اشاره کردند. صحبتهای ضد و نقیضی که در این مدت از سوی رهبران مایکروسافت گفته شد، این تصور را در اذهان عمومی ایجاد کرد که مایکروسافت قصد برگشت دوباره به حوزهی گوشیهای هوشمند را ندارد؛ حداقل به آن صورت مرسومی که ما تصور میکنیم.
با این حال، هنوز وجود دستگاهی هوشمند که تجربهی ویندوز همراه را ارائه کند، میتوان در چشمانداز مایکروسافت دید. از اینرو اطلاق پسوند «فون» به دستگاهی از خانوادهی سرفیس که قصد دارد علاوه بر پشتیبانیِ شبکههای تلفن همراه، قدرت کامل ویندوز ۱۰ را در قالب دستگاهی جیبی و با تمرکز بر ویژگیهای قلممحور فراهم کند، چندان دقیق و مناسب نیست.
البته موضوع به همینجا ختم نمیشود و براساس پتنتی که بهتازگی فاش شده، گویا مایکروسافت روی دستگاهی با دو صفحهنمایش مجزا کار میکند که بهصورت تاشو عمل میکنند. نکتهی جالب این ماجرا مربوط به تاریخ ثبت این پتنت میشود. ردموندی پتنت یادشده را در سال ۲۰۰۹ ثبت کردهاند؛ این موضوع نشان میدهد که مهندسین مایکروسافت از مدتها پیش رؤیای ساخت چنین دستگاه جاهطلبانهای را در سر میپروراندند. از همینرو، انتخاب نامی در خور نیز از اولویتهای مهم برای این دستگاه برشمرده میشود.
در هر صنعتی، نام یکی از مهمترین شاخصهها برای معرفی درست یک محصول است. حوزهی تکنولوژی نیز از این قائده مستثناء نیست و انتخاب نامی درست برای محصولات، امری ضروری برشمرده میشود. انتخاب نام درست میتواند توجه مخاطبین هدف را به محصول جلب کند.
نام دستگاه جدید مایکروسافت باید کاربران را از ارتباط خود با تلفنهای هوشمند مطلع کند. ردموندیها برای موفقیت این محصول باید به مخاطبین این موضوع را انتقال دهند که دستگاه جدیدشان قدرت کامل یک ویندوز ۱۰ دسکتاپ را در قالب رایانهای جیبی و با تواناییهای ارتباطی تلفنهمراه ارائه میکند.نامی برای بازاریابی
مایکروسافت علاوه بر معرفی ویژگیهای جذاب و نوآورانهی دستگاه جدید خود، باید نامی را انتخاب کنند که در کوتاهترین شکل ممکن اصل مطلب را ادا کند. انتخاب نامی طولانی نهتنها در معرفی درست و دقیق دستگاه ناکام میماند، بلکه ذهن کاربران را نیز به خود درگیر نمیکند.
شوربختانه مایکروسافت سابقهی انتخاب نامهای نامناسب و طولانی برای برخی از دستگاههای خود را دارد. وقتی به این موضوع میاندیشیم، نخستین موردی که به ذهن خطور میکند «Microsoft Wireless Display Adapter» است. مایکروسافت در حالی نام فوق را انتخاب کرده که گوگل دستگاهی با کارکرد مشابه را «کرومکست» نامگذاری کرده است. مسلماً نامی که گوگل برای دستگاه خود انتخاب کرده، بهیادماندنیتر و گیراتر از نام دستگاه مایکروسافت است. نام دستگاه باید راحت باشد و باعث ارتباط فکری و عاطفی افراد با آن شود.
اگرچه این دستگاه در ابتدا کسبوکارها را هدف قرار خواهد داد اما، این شرکت باید در نظر داشته باشد که برای جلب نظر کاربران دستگاههایی مانند آیفون، گلکسی نوت و سرفیسبوکها، باید از دریچهی احساسات وارد شود؛ بدین معنی که نام دستگاه احساس غرور در کاربر ایجاد کند.
بیشک بخش عمدهای از موفقیت محصول جدید یا دستهبندی جدیدی که مایکروسافت در صدد ساخت آن است، در گروی همکاری شرکای سختافزاری این شرکت است. ردموندیهای باید با ساخت بستری مناسب، شرایط را برای ساخت دستگاهی مشابه، با برچسبهای قیمت متفاوت توسط شرکای خود فراهم کند. مبهمبودن تکنولوژی های بهکار رفته در این دستگاه، باعث سردرگمی این شرکا خواهد شد؛ در نتیجه مایکروسافت نمیتواند منبع الهام آنها برای ساخت دستگاهی مشابه شود.
سری سرفیس پرو، پیام واضح و آشکار برای شرکای مایکروسافت داشت؛ «تبلتی که میتوان آن را جایگزین لپتاپ کرد»
حال مایکروسافت باید این رویه را برای محصول جدید خود نیز در پیش بگیرد و شرکای خود را صریحاً از هدف ساخت دستگاه جدید خود آگاه سازد.نامی که قدرت را تداعی کند.
لزوم اشاره بر قدرت بالای این دستگاه و ارائهی تجربهی کارکرد با رایانهی کامل ویندوز ۱۰ از آنجایی اهمیت مییابد که مشتریان اولیه این دستگاه، اهالی کسبوکار هستند؛ مشتریانی که از آیفونها یا دستگاههای اندرویدی استفاده میکنند.
این احتمال وجود دارد که مایکروسافت پس از چند نسل، این دستگاه را با تجهیزکردن به تکنولوژیهای ۵G و Progressive Web Apps دستگاه را برای مشتریان عادی نیز عرضه کند.
ارسال یک نظر