در روزها و هفته های اخیر، شاهد ایجاد بحث های کارشناسی و غیر کارشناسی در حوزه فروش سهام مخابرات، افزایش یافتن یا نیافتن تعرفه ها و مسائل مربوط به مخابرات کشور بوده و هستیم.
نود فناوری – علاوه بر مدیران کنونی مخابرات، مدیران و کارشناسان زیادی که سابقه کار در مخابرات دولتی سابق و وزارت ارتباطات فعلی را نیز داشته اند، به میدان آمده و در این خصوص به بیان نظرات خود پرداختند که در موارد بسیاری، به دور از تعصب به حوزه سازمانی خود نظرات کارشناسی مناسبی نیز ارائه کرده اند.بدیهی است در مورد حل مشکلات ساختاری در بخش اقتصادی به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات که یکی از سودده ترین و اشتغال زا ترین بخش های اقتصادی کشور است، اولویت سنجی مناسبی باید صورت پذیرد.مجموعه مخابرات ایران نیز با دریافت تمامی نظرات و استفاده از برآیند آن ها در این روزهای سخت، توجه به حفظ حقوق مثلث سهامداران، مشتریان و کارکنان را در اولویت خود قرار داده است.در مورد سهامداران، با حفظ و ارتقای سوددهی شرکت علی رغم افزایش نیافتن تعرفه ها و حتی کاهش آن ها؛ در مورد مشتریان با حفظ و توسعه سرویس ها و افزایش روزافزون خدمات دهی در اقصی نقاط کشور که اطلاع رسانی مناسبی نیز توسط روابط عمومی مخابرات و رسانه ها در ماه های اخیر در این دو مورد صورت پذیرفته است.و اما در مورد کارکنان؛ با توجه به مباحث مطرح شده در ماه های اخیر در مورد وضعیت کارکنان در شرکت مخابرات ایران، به نظر می رسد دفاع از حقوق این بخش مظلوم، مغفول مانده است و توجه ویژه ای را طلب می کند.جرقه اول در این مورد را شخص وزیر ارتباطات با بیان اینکه نیروهای مخابرات زیاد هستند و باید تعدیل شوند؛ روشن کرد. این در حالی است که شرکت مخابرات ایران در سراسر کشور و در مجموعه شرکت های مخابرات استانی، کارشناسان و نیروهای تلاشگری در اختیار دارد که علاوه بر ایفای نقش در مجموعه ارتباطات ثابت کشور، نقش بارزی در تامین زیرساخت و شبکه سازی برای حوزه هایی که اپراتورهای اول و دوم و سوم ارتباطات سیار مستلزم استفاده از این زیرساخت هستند، بر عهده دارد.گویا هدف «وزارتی ها» نیز در مورد تعدیل نیروها متوجه این بخش مظلوم مخابرات است که چه در قیاس با کارکنان اپراتورهای سیار کشور و چه در قیاس با بدنه عظیم و فربه شده وزارتی که با وجود سازمان ها و شرکت های اقماری مختلف، بیشتر به ایفای نقش حاکمیتی مشغول هستند تا اجرائی؛ بار اصلی تامین ارتباطات مخابراتی در اقصی نقاط کشور را بر عهده دارند.مصداق بارز این مدعا، اجرای طرح عظیم هم کدسازی بود که به جز با مدد و تلاش جمعی تمام کارشناسان فنی و ستادی حوزه ارتباطات ثابت در شرکت های مخابرات استانی سراسر کشور و فعالیت مستمر آن ها و هماهنگی گسترده به خصوص در چند ماه میانی سال گذشته میسر نمی شد.البته بماند که در پایان این تلاش های ملی، در آمفی تئاتر شهید قندی بیشتر به عنوان یک طرح اجرائی شده در وزارتخانه ارتباطات مورد تقدیر و ستایش قرار گرفت!و کسانی لوح تقدیر گرفتند که برای دیگران نامه می نوشتند . به هر روی، با توجه به مسائل پیش گفته، بهانه نگارش این یاداشت، صحبت های مهندس صمدیانی عضو هیئت علمی دانشکده علمی –کاربردی مخابرات در مورد وضعیت فعلی مخابرات و راه های برون رفت از این مشکلات است.نامبرده که از طرف وزارت ارتباطات ماموریت داشت از اقدامات اخیر از جمله تصرف غیر قانونی دانشکده دفاع کند ، در مصاحبه با سیتنا تعداد نیروهای مخابرات استانی در سراسر کشور را زیاد دانسته و با عنوان این که در این بخش، تورم نیروی انسانی وجود دارد گفته که مدیریت مخابرات باید این مسئله را حل کند.و به احتمال قوی باید آنان را اخراج کند . جالب است که مهندس صمدیانی به هیچ وجه در بین راهکارهای پیشنهادی و نسخه های درمانی خود، هزینه های توسعه ای و اصول اقتصاد مهندسی را به رسمیت نشناخته، به جدیت با آن به مخالفت پرداخته و در مقام مقایسه، تعدیل یا بخوانید اخراج نیروها را بررسی هزینه های جاری سازمان ترجیح می دهد!بنابراین و با توجه به مطالب تشریح شده در این یادداشت، به مقایسه ای می پردازیم.سهامدار عمده مدیریتی مخابرات ایران، پس از خرید سهام شرکت مخابرات ایران در بورس و پس از گذشت پنج سال از خرید سهام که طبق مصوبه سازمان خصوصی سازی، آزادسازی نیروها و تعدیل کارکنان را برای خریدار میسر می کند، نه تنها به این اقدام دست نزد؛ بلکه در پایان پنج سال تعهد، به صورت رسمی توسط سخنگوی مخابرات اعلام کرد که مخابرات هیچ برنامه ای برای تعدیل نیرو ندارد.سهامدار عمده مخابرات که یک شرکت خصوصی است؛ با توجه به امکان تعدیل نیروها به خصوص با توجه به مشکلات موجود در حوزه ICT و تعاملات با وزارت ارتباطات، حتی به این گزینه فکر هم نمی کند. اما وزارت ارتباطات تعدیل نیروها را به عنوان نسخه درمانی و البته ساده ترین راه حل مشکلات، مطرح کرده و بر آن تاکید می کند . همانطورکه قبل از ایشان نیز این بحث در وزارت مطرح شد . با گذر از این نکات، سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا موضع افزایش نیافتن تعرفه ها که وزارت ارتباطات با تمام وجود بر آن ایستاده و پافشاری می کند- آن هم در حالی که تمام خدمات در بخش های مختلف، تورم ده ها درصدی سال های اخیر را به صورت رسمی و با اعلان عمومی تجربه کرده است- به اندازه ای مهم است که که حتی حاضر به قربانی شدن بدنه کارشناسی مخابرات، اختلال در خدمت رسانی به نقاط محروم کشور و به تبع آن بیکاری ده ها هزار کارمند تلاشگر این عرصه است و این رویه چقدر با مشی تدیبر و امیدآفرینی نهادینه شده در کلیت دولت یازدهم هماهنگی دارد؟؟ قطعا مسوولان وزارت ارتباطات و بخش های مختلف آن در مقابل افکار عمومی و بدنه مخابرات در این مورد باید پاسخگو باشند؛ زیرا داور نهایی در عصر ارتباطات، افکار عمومی است که به خوبی از تمام اخبار آگاهی دارد.خواهش ما این است که هر نسخه ای می پیچید فکر تعدیل و اخراج را از سرتان بیرون کنید . در پایان نیز ذکر نکته ای برای بدنه کارشناسی مخابرات در سراسر کشور ضروری به نظر می رسد که با این اظهارات، بیش از پیش بر تعهد سازمانی و افزایش بازدهی فعالیت های خود بکوشند . زیرا مشخص است در باغ سبزی که وزارت ارتباطات با خبرهای منتشره در ماه های اخیر مبنی بر دولتی شدن مخابرات و مزایای آن به کارکنان مخابرات نشان می دهد، هرگز سبز و شکوفا نبوده و سرابی بیش نیست. زیرا حداقل مدیران و مسوولان فعلی مخابرات، امنیت شغلی هزاران تن از کارکنان خود را که با توان اجرائی دراقصی نقاط کشور به خدمت رسانی می پردازند؛ با این گونه اظهارات، آماج حمله و ایجاد فشار روانی و دستاویزی برای کسب امتیازات از طرف مقابل قرار نمی دهند. کارشناس مخابرات امیرحسین مراغه ای
منتشر شده در
نظرات
ارسال یک نظر