نود فناوری-آغاز پاییز، آغاز خودرودار شدن خیلی ها، مخصوصا دانش آموزان و دانشجویان است و همین، بهانه خوبی است برای معرفی برترین خودروهای صفرکیلومتر بازار کشورمان برای تازه راننده ها و خودرواولی ها با میزان بودجه های متفاوت. لازم به ذکر است که در لیست ما خودروهای اتوماتیک به دلیل افزایش شلوغی و ترافیک کلانشهرها، معمولا توصیه بر این است که اولین تجربه سواری یک تازه راننده با یک خودرو گیربکس اتوماتیک باشد. همچنین تمام خودروهای حاضر در این لیست طولی کمتر از ۴٫۶ متر دارند و ابعاد آنها برای تازه راننده ها کاملا مناسب است.
پژوه ۲۰۶ تیپ ۵ / قیمت (میلیون تومان): ۳۸٫۱
بعد از پراید، این ۲۰۶ است که در سال های اخیر یکی از جدی ترین و مناسب ترین گزینه ها برای تازه راننده ها به شمار می رفته و همواره محبوبیت بالایی در بین جوانان داشته است که این محبوبیت را تا حدود زیادی مدیون طراحی ظاهری و داخلی جذاب و جوان پسند، تجهیزات رفاهی قابل قبول و عملکرد فنی مطلوبش بوده است. البته ۲۰۶ همپای اکثر خودروهای وطنی در سال های اخیر فراز و فرودهای زیادی را در بخش کیفیت ساخت و کیفیت عملکرد بخش های فنی تجربه کرده است و برای مثال از مدل های ۹۲ به بعد سیستم های برقی آن ایرانیزه شدند و دیگر بخش های فنی نیز دستخوش تغییراتی شدند. بنابراین نباید از ۲۰۶های فعلی انتظار کیفیت و عملکرد فنی مدل های ۹۱ به قبل را داشت. البته ایران خودرو همواره به فکر بهبود وضعیت این خودرو بوده و برای مثال می توان به بازبینی در کیفیت متریال مورد استفاده در کابین و اعمال اصلاحاتی در گیربکس اشاره کرد. با تمامی این اوصاف، ۲۰۶ تیپ ۵ هنوز هم یکی از اصلی ترین گزینه های حاضر در این رنج قیمتی است. این خودرو از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور بهره مند است.
کیا سراتو سایپا / قیمت (میلیون تومان): ۹۱٫۱ (اتوماتیک)، ۹۹٫۲ ۸۱٫۴ (آپشنال دنده ای/ آپشنال اتوماتیک)
سراتو سایپا در دو نسخه متفاوت، یکی مجهز به گیربکس دستی و دیگری مجهز به گیربکس اتوماتیک عرضه می شود که اولی از یپشرانه ای ۱٫۶ لیتری با ۱۲۴ اسب بخار قدرت و گیربکس ۶ سرعته دستی بهره می برد و دومی از پیشرانه توانمند پرکشش ۲ لیتری ۱۵۶ اسبی و گیربکس ۶ سرعته خودکار. مجهزترین نسخه این سدان کامپکت که سراتو ۲ لیتری آپشنال (با قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان) است، از تجهیزاتی همچون سانروف، تهویه اتوماتیک، اهرم های تعویض دنده پشت فرمان، چراغ اتوماتیک و سنسور و دوربین دنده عقب بهره می برد. تیپ آپشنال سراتو دنده ای نیز از تجهیزاتی نظیر سنسور پارکت عقب و دوربین دنده عقب، مانتیور، پوشش چرمی غربیلک فرمان و سانروف برخوردار است.
رنو کپچر / قیمت (میلیون تومان): ۱۱۰
رنو کپچر که عنوان «پرفروش ترین کراس اوور ساب کامپکت بازار اروپا» را با خود یدک می کشد، در کشورمان نیز با توجه به طراحی ظاهری زبیا و دلفریب، کیفیت ساخت بالا، عملکرد فنی مطولب و تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب توانسته به خوبی توجه جوانان و خانواده های کم جمعیت را به خود جلب کند. کپچر از یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربو با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور همراه با گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره مند است که به خوبی از پس جثه حدودا ۱٫۲ تنی خودرو برآمده و کشش و شتابگیری بسیار مطلوب در کنار مصرف سوختی بهینه را برای آن فراهم می کند. لازم به ذکر است که از خودرو در این کلاس معمولا نباید انتظار فضای سر و پای ایده آل و قابلیت های خارج جاده ای قابل توجه را داشته باشید و کپچر هم از این قاعده مستثنی نیست.
MVM 110S / قیمت (میلیون تومان): ۳۲ (تیپ کامفورت)، ۳۴٫۵ (تیپ لاکچری)
با توجه به ابعاد جمع و جور و مصرف سوخت پایین، این خودرو برای شهرهای شلوغ گزینه ای بسیار مناسب به نظر میر سد. اما مهم ترین و اصلی ترین دلیل ی که باعث شده MVM 110 در این لیست و جزو پیشنهادهای ما برای تازه راننده ها قرار بگیرد، شرایط فروش آن است؛ به خصوص برای آن راننده های تازه واردی که با بودجه ای محدود به دنبال خرید یک خودرو صفرکیلومتر هستند. شما با کمتر از ۷ میلیون تومان پیش پرداخت خودرو را تحویل می گیرد و می توانید مابقی مبلغ خودرو را در بازه های زمانی مختلف (بنابر انتخاب مشتری و هرکدام با بهره مشخص) پرداخت کنید. این خودرو به یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر با ۶۸ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتن متر گشتاور مجهز است. تیپ کامفورت این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه مطبوع دستی، فرمان هیدرولیک و بالابرهای برقی جلو و عقب مجهز است و مواردی همچون گرمکن شیشه عقب، برف پاک کن شیشه عقب، سنسور پارک، رینگ های آلومینیومی و اینه های جانبی برقی روی تیپ لاکچری عرضه می شوند.
DS3 / قیمت (میلیون تومان): ۱۴۲٫۵
اما گران ترین خودرو حاضر در این لیست، یک هاچ بک ۳ در پریمیوم فرانسوی است که گزینه ای جالب توجه است برای آنهایی که از نظر بودجه محدودیت چندانی ندارند و از طرفی به دنبال یک خودرو جمع و جور و در عین حال خاص و متمایز می گردند. دی اس ۳ از یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربو با ۱۱۰ اسب بخار قدرت بهره مند است که در هماهنگی با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار دارد و مجموعه قوای فنی این خودرو، توانایی های حرکتی خوبی را برای آن به ارمغان آورده است و طبق اعلام سازنده مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی تنها ۴٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. علاوه بر اینها نباید کیفیت بالای متریال مورد استفاده در کابین و تجهیزات رفاهی و ایمنی این هاچ بک ۳ در نظیر نمایشگر لمسی ۷ اینچ، هندزفری، کروز کنترل، سامانه کنترل فشار باد تایرها، سامانه های ایمنی ESP (کنترل پایداری) و ASR (کنترل کشش) را از قلم انداخت.
سایپا ۱۳۱ / قیمت (میلیون تومان): ۲۱٫۳
محصولات سواری خانواده X100 (شامل ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲) با اتکا به نقاط قوتی نظیر ابعاد جمع و جور، مصرف سوخت بهینه، قیمت مناسبت قطعات یدکی ظاهری و فنی، تعمیرات آسان و هزنیه های نگهداری معقول همواره به عنوان جدی ترین و مناسب ترین گزینه برای تازه راننده هامطرح هستند. در این بین سایپا ۱۱۱ همین چندی پیش به پایان راه تولید رسید و صحبت هایی مبنی بر توقف تولید سایر اعاضی خانواده پراید در آینده ای نه چندان دور نیز به گوش می رسد. سایپا ۱۳۱ از پیشرانه ای به حجم ۱٫۳ لیتر بهره می برد که قادر به تولید ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور است.
MVM X22 / قیمت (میلیون تومان): ۶۵٫۴- ۵۷٫۴ (دستی/ اتوماتیک)، ۶۶٫۹- ۵۸٫۹ (اسپرت دستی/ اسپرت اتوماتیک)
این خودرو در حقیقت نسخه کراس اوور هاچ بک MVM 315h است که ژست یک کراس اوور را به خود گرفته است و البته شاهد تغییرات قابل توجه و چشمگیری در جلو و عقب خودرو هستیم که کاراکتری جذاب و جوان پسند را برای این خودرو به ارمغان آورده است. در کابین خودرو نیز در عین طراحی اسپرت و جذاب، شاهد تجهیز خودرو به تجهیزاتی نظیر مانیتور لمسی ۸ اینچی، سانروف، روکش چرمی فرمان و صندلی ها، کروز کنترل و دوربین دنده عقب هستیم که مجموع این عوامل باعث شده اند X22 خودرویی مجهز به نظر برسد.
X22 کیفیت سواری نسبتا مطلوبی دارد اما با توجه به بهره گیری از یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متری و وزن خالص بیش از ۱٫۲ تن، کشش و شتابگیری آن کاملا معمولی و متوسط است (به خصوص در نسخه اتوماتیک) ضمن آنکه در بحث فضای پای عقب نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. علاوه بر اینها پایداری و چسبندگی آن نیز چندان ایده آل نبوده که البته با توجه به مرکز ثقل بالای آن و عدم بهره گیری از سامانه کنترل پایداری تا حدود زیادی قابل انتظار است. این خودرو در ۴ تیپ عرضه شده است و همانند سایر محصولات مدیران خودرو با شرایط فروش منعطفی عرضه می شود.
رنو ساندرو/ ساندرو استپ وی / قیمت (میلیون تومان): ۴۹٫۹- ۴۳٫۸ (ساندرو دستی/ اتوماتیک)، ۵۵٫۷- ۴۹٫۲ (استپ وی دستی/ اتوماتیک)
بدون هیچ شک و تردیدی ساندرو (همراه با برادر سدانش، تندر ۹۰) باکیفیت ترین، کم دردسر ترین و بی حاشیه ترین خودرو زیر ۶۰ میلیون تومان بازار کشورمان به شمار می رود که از نظر کیفی، فنی و عملکردی تا حدود زیادی رضایت مالکان را جلب می کند و از نظر ایمنی نیز نسبت به سایر خودروهای همرده در بازار کشورمان، اوضاع بهتری دارد. ضمن اینکه فضاسازی های کابین آن نیز بسیار خوب صورت پذیرفته است و فضای صندوق بار آن نیز برای خودرو در این کلاس بسیار خوب است. با این حال پاشنه آشیل ساندرو در مقابل رقبای مستقیمش یعنی پژو ۲۰۷i و MVM 315h را باید طراحی ظاهری و داخلی محافظه کارانه و ساده تر در کنار تجهیزات رفاهی محدودتر آن برشمرد.
ساندرو از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور بهره مند است که با یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک جفت و جور می شود. ساندرو استپ وی (دنده ای و اتوماتیک) نیز برای آنهایی که دوست دارند مالک یک خودرو «شبه کراس اوور» با بودجه ای کمتر از ۶۰ میلیون تومان باشند، گزینه ای ایده آل است. البته به غیر از تفاوت های ظاهری، استپ وی از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی مشابه ساندرو است و از نظر مشخصات فنی نیز تفاوت های تقریبا جزئی با آن (نظیر بازنگری جزئی در سیستم تعلیق و هیدرولیکی بودن کلاچ نمونه های دستی استپ وی) دارد.
سایپا تیبا ۲ / قیمت (میلیون تومان): ۲۷٫۹ (تیک EK)
محصولات خانواده X200 ساپیا (شامل تیبا، تیبا ۲، ساینا و به زودی کوییک) نیز از مزایایی تقریبا مشابه با خانواده X100 بهره مند هستند. ضمن آنکه از تیبا به عنوان جدی ترین گزینه برای جانشینی پراید یاد می شود. اما در بنی اعضای این خانواده شاید این تیبا ۲ باشد که با توجه به هاچ بک بودن و طراحی ظاهری مناسب ترش در مقایسه با تببا سدان (مشخصا در نمای عقب)، گزینه جذاب تری برای جوانان و تازه راننده ها به نظر می رسد. مستقیم تیبا ۲ را باید ۲۰۶ تیب ۲ دانست که از تیبا ۲ گران تر است و کیفیت ساخت و دقت مونتاژ بهتری نسبت به آن دارد، ضمن اینکه از نظر ایمنی نیز وضعیت ۲۰۶ بهتر جلوه می کند اما در مقابل تیبا ۲ که از پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری با ۸۷ اسب بخار بهره مند است، کشش و شتابگیری بهتری را به نمایش می گذارد و سرحال تر احساس می شود ضمن اینکه فضای کابین آن (به خصوص در قسمت فضای پای سرنشینان) جادارتر از ۲۰۶ است. همچنین نباید از نسخه فیس لیفت و به روز شه تیبا یعنی ساینا نیز غافل بود که از طراحی ظاهری و داخلی به روزتر و زیباتری بهره می برد و ۲۸ میلیون تومان قیمت می خورد.
میتسوبیشی میراژ / قیمت (میلیون تومان): ۸۲٫۹
یکی از جدی ترین گزینه ها برای آن دسته از تازه راننده ها و خودرواولی هایی که بودجه بیشتری برای خرید اولین خودروشان در نظر گرفته اند، میتسوبیشی میراژ است. از تجهیزات قابل توجه این خودرو می توان به کروز کنترل، سامانه ورود بدونن کلید و دکمه استارتر، فرمان تمام الکتریکی (ESP)، گرمکن صندلی های جلو، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، هندزفری و ۶ ایربگ (جلو، جانبی وپرده ای) اشاره کرد.
در بخش فنی، میراژ به یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری با ۷۰ اسب بخار قدرت مجهز است که با یک گیربکس CVT جفت و جور می شود و مصرف سوخت آن در سیلک ترکیبی تنها ۴٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین نماینده رسمی میتسوبیشی شرایط فروش خوبی را برای این خودرو در نظر گرفته است. البته در کنار میراژ، نباید از گزینه هایی مثل هیوندای i10 و کیا پیکانتو (که هر دو ابعاد کوچکت تری نسبت به میراژ دارند) نیز غافل بود که اگرچه در فاکتورهایی نظیر مصرف سوخت و پایداری کم فروغ تر از میراژ ظاهر می شوند، اما هرکدام شایستگی های خود را دارند. برای مثال پیکانتو که با مدل ۲۰۱۶ و قیمت ۶۹٫۵ میلیون تومان از سوی اطلس خودرو عرضه می شود، در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی دست پتر از ۱۰i و میراژ ظاهر می شود یا هیوندار ۱۰i، ۷۲٫۱ میلیون تومانی ضمن برخورداری از ظاهری هماهنگ و دلنشین، کیفیت سواری خوبی را در کلاس خود ارائه می کند و طراحی ظاهری و داخلی آن دلنشین و دوست داشتنی است.
ارسال یک نظر