در حال خواندن
اختراع سامانه کاهش تصادفات رانندگی کشور
0

یک مخترع ایرانی با طراحی و ساخت سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی تلاش کرده است گامی در راستای کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات بردارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف اقتصادی -سیاسی و اجتماعی جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست. حمل و نقل یکی از پایه های اصلی توسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری محسوب گردیده و با مولفه های مهمی همچون اقتصاد، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگ دارد. امروزه مهمترین و جدی ترین معضل سیستم‌های حمل ونقل، تصادفات و سوانحی است که در این سیستم‌ها اتفاق می‌افتد.سالانه در دنیا عده کثیری از همنوعان بر اثر تصادفاتی که به وقوع می پیوندد جان خود را از دست می دهند کشورمان ایران نیزاز ایمن موضوع مبرا نبوده و تصادفات به عنوان جدی ترین عامل مرگ و میردر آن شناخته شده است . سوانح جاده ای علاوه بر اعمال هزینه های شگرف مالی آثار و تبعات اجتماعی زیان باری را به دنبال دارد.به باور کارشناسان در سوانح و تصادفات جاده‌ای ، ریلی و هوایی چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و شرایط محیطی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. همچنین مشاهده می‌کنیم که در سال ۹۱ از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عدد ۵۲ هزار میلیارد تومان برای خسارات ناشی از سوانح رانندگی برآورد شده و توجه به این عوامل می‌تواند در کاهش تصادفات و کشته شدگان این دسته از سوانح مؤثر باشد.اختراعات ثبت شده کنونی گواه این مطلب است که محققان در سراسر جهان در تلاش هستند تا ضمن ارائه راهکاری نوین گامی مؤثر در جهت کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات بردارند.به تازگی یکی از مخترعین کشورمان موفق گردیده است سامانه ای هوشمند، جهت خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی اختراع کند که نوید بخش آینده‌ای کم تصادف خواهد بود.در همین راستا مصاحبه‌ای را با جواد رزمی مخترع سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم: جواد رزمی در خصوص اختراع سامانه هوشمند خودکنترلی و مدیریت قوانین راهنمایی و رانندگی گفت: این یک سیستم کاملاً هوشمند با استفاده از آخرین تکنولو‍ژی روز دنیا است که درون خودرو نصب می‌شود.وی ادامه داد: این سامانه ضمن بررسی عملکرد خودرو و راننده نسبت به جاده و موقعیتی که در حال رانندگی است به پایش قوانین جاری در آن محل اقدام کرده و در صورت تخلف از طریق هشدارهای مناسب راننده را به اصلاح رفتار پر خطر خود تشویق و در صورت ارتکاب تخلف راننده را جریمه می‌کند و جریمه صادره به راهنمایی رانندگی، مالک و راننده به‌صورت پیامک ارسال می شود.رزمی تصریح کرد: در واقع این سامانه با مدیریت یکپارچه ۷ محور قانون، راننده، پلیس، بیمه ،جاده ،امداد و خودرو سبب کاهش سوانح و حوادث رانندگی می‌شود.مخترع این سامانه افزود: پیش از حرکت خودرو گواهینامه، اثر انگشت، کارت خودرو، بیمه نامه، معاینه فنی، کارت سلامت و پروانه‌های مرتبط با راننده به صورت الکترونیکی استعلام می‌شود پس از کنترل بسته بودن کمربند اجازه استارت خودرو به راننده داده شده از آن پس حرکت خودرو کاملاً هوشمند کنترل می‌شود.رزمی ادامه داد: نقطه تمایز این سامانه قابلیت نصب سیستم بر روی خودروهای بسیار قدیمی است که فاقد هر گونه لوازم کنترل الکترونیکی هستند.وی خاطرنشان کرد: ضمن تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران این دستگاه به صورت یکپارچه و با شکل فعلی هیچ گونه مشابه خارجی و داخلی دیگری ندارد.مخترع سامانه هوشمند رانندگی در مورد انگیزه خود برای ساخت و طراحی این سامانه گفت: هرسال در اثر تصادفات ۸۰۰ هزار انسان مجروح می شوند ۱۹ هزار خانواده عزیزان خود را از دست می‌دهند و ۵۲هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد می‌شود درواقع نجات جان همنوعان اصلی ترین انگیزه برای ایجاد این سامانه بوده است.ضمن بررسی انجام شده ۳۱ درصد از سوانح جاده‌ای در ناوگان عمومی کشور اتفاق می‌افتد لذا گام اول اجرای طرح برروی این ناوگان خواهد بود بر اساس برآورد تیم کارشناسی اجرای آن به ۱۹ ماه زمان احتیاج دارد.رزمی ادامه داد: اجرای این طرح منجر به تحول عظیم در ترافیک کشور و کاهش تصادفات می‌شود، با کاهش تخلفات به صورت خود کنترلی فرهنگ صحیح رانندگی به نسل‌های آینده آموزش داده می‌شود. این طرح افزایش نظم درکشور و کاهش هزینه ها را در برخواهد داشت و تقریباً همه سازمان‌های درگیر در حوزه حمل و نقل و وزارت خانه‌های کلیدی این حوزه در مزایای این طرح سهیم می‌شوند.وی همچنین در مورد اشتغالزایی حاصل از ساخت انبوه این سامانه گفت: در فاز اول اجرای این طرح بیش از ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی خواهد داشت و برای نزدیک به ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.مخترع این دستگاه در خصوص مراحل ساخت آن در درون کشور خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که در حال انجام است یک کارخانه مرکزی با آخرین تکنولوژی دنیا در حال احداث برای تولید سخت افزار این محصول است. این طرح از بعد زیر ساخت با زیر ساخت‌های فعلی کشور کاملاً قابل پیاده سازی بوده و حتی بر روی خودروهای قدیمی نیز قابل اجرا است.رزمی ادامه داد: این طرح بر مبنای ۴ لایه امنیتی بنا نهاده شده که در صورت کوچکترین اختلالی در عملکرد دستگاه بلافاصله مرکز کنترل با خبر شده و اطلاعات متخلف را گزارش می‌کند.وی ادامه داد: تخلفاتی از قبیل سرعت غیر مجاز، توقف در محل ممنوع، رانندگی بیش از ساعت مجاز، نبستن کمربند ایمنی، استفاده از قطعات اصلی خودرو بیش از زمان استاندارد، سوار نمودن مسافر غیر مجاز، رانندگی بدون گواهینامه و….به راحتی با اجرای این طرح قابل پیشگیری است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر